Gruppeprosjekt 1: Rammeanalyse av medietekster

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Gruppeprosjektet skal foreta analyser av medietekster produsert av journalister eller av kronikk- og debattinnlegg i primært journalistiske medier. Metodisk vil prosjektet basere seg på rammeanalyse og begrepsanalyse. En innfallsvinkel vil være på historiske endringer av debatter, fenomener og begreper. En annen mulig innfallsvinkel er case-analyse av forløpet i en bestemt sak. Hovedsakelig vil analysene foretas av avistekster, men andre medietekster kan også bli aktuelt.

 

Kurset består av tre deler:

  1. Forelesninger og diskusjon om metodiske innfallsvinkler: Rammeanalyse, begrepsanalyse, caseanalyse. Tre forelesninger og seminar (fire timer hver i Februar)
  2. Analysefase: definisjon av tema, innsamling av data og analyse (mars april, mai)
  3. Rapportering: Skrive og publiseringsfase (mai, juni)

Rapporteringen skjer i form av en felles grupperapport om prosjektets forløp på 3 sider samt et artikkelutkast på 15-20 sider om selve prosjektet. Studentene kan skrive artikkelutkastet sammen, maksimalt tre sammen. Når artikkelutkast skrives av mer enn én, skal det legges ved en kort redegjørelse for arbeidsfordelingen.

Eksempler på analyser er: Dekningen av en avgrenset politisk sak, f.eks. en viktig rettssak eller politisk beslutning. Den historiske betydningsendringen til nøkkelbegreper som ‘demokrati’ eller ‘terrorisme’. Utviklingen av en offentlig debatt, f.eks. om Norges forhold til Russland eller Me too-debatten.

Undervisningstider: Se timeplan.

Kontaktinformasjon: Spørsmål om årets gjennomføring rettes til emneansvarlig Terje Rasmussen

Publisert 11. nov. 2020 12:11 - Sist endret 11. nov. 2020 12:24