MUS2300 – Musikkformidling
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Innføring i musikkpedagogikk, kulturforståelse og musikkformidling. Emner fra musikkpsykologi, musikksosiologi og musikk og identitet. Konsertforberedelse og musikkproduksjon.
Hva lærer du?
Kurset skal gi forståelse for sentrale problemstillinger og didaktiske utfordringer i forhold til formidling av musikk.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnene MUS1120 – Utøvende 1 (instrumental- og vokalundervisining) (nedlagt), MUS1150 – Utøvende 2 (instrumental- og vokalundervisning) (nedlagt), MUS1220 – Musikkteori 1A (nedlagt), MUS1230 – Musikkteori 1B (nedlagt), MUS1250, MUS1300 – Verdensmusikk (nedlagt), MUS1410 – Vestlig kunstmusikk (nedlagt), MUS1420 – Vestlig kunst- og folkemusikk (nedlagt) og MUS1500 – Jazz, pop og rock (nedlagt).
Undervisning
Kurset går over hele vårsemesteret. Det vil bli gitt 8 dobbelttimer med forelesninger og avsatt 4 timer til prosjektgjennomføring. Det er ikke anledning til fravær utover 3 ganger. Med fravær utover dette vil kurset ikke bli godkjent med mindre studenten etter individuell avtale med faglærer leverer inn ekstra oppgaver. Prosjektet må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av en semesteroppgave (minimum 5 sider a 2300 tegn, mellomrom ikke medregnet). Semesteroppgaven drøfter prosjektet (plan, gjennomføring og evaluering) ved å trekke inn pensumlitteraturen og kunnskap fra forelesninger. Tittel og prosjektplan bestemmes av studenten i samråd med faglærer. Oppgaven skal leveres til fastsatt frist i slutten av semesteret.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.