Beskjeder
Kvalifiseringsoppgaven leveres per e-post til mats.johansson@imv.uio.no senest 20. april kl. 23:59.
En pdf av Eirik Askerøis forelesning ligger nå i mappen Undervisningsmateriale.
Litteratur til forelesning 15.3 - Produksjonsstrategier, lydmarkører og identitetsforhandlinger:
Toynbee, Jason 2000. Making popular music: musicians, creativity and institutions. Kapittel 3: “Technology: the instrumental instrument”.
Tilleggslitteratur:
Frith, Simon 1986. “Art versus technology: the strange case of popular music.” Media Culture Society vol. 8.
Plan for resten av kurset (merk noen endringer):
Uke 10 - 8.3: Seminar
Uke 11 - 15.3: Produksjonsstrategier, lydmarkører og identitetsforhandlinger (Eirik Askerøi)
Uke 12 - 22.3: Seminar
Uke 13 - 29.3: Seminar
Uke 15 - 12.4: Oppsummering (Mats Johansson)
Husk gjesteforelesning med Philipp Tagg onsdag 29. feb. 09:15 - 11:45 i Salen
Se info om master class med James Burton og Norbert Putnam:
http://www.niss.no/utdanningene/Populaermusikk/Nyheter/Elvis-Presleys-tidligere-gitarist-og-bassist-gir-masterclass-for-NISS-NMH-og-UiO
Informasjon om Kvalifiseringsoppgave
På emnesiden står det at "En skriftlig, obligatorisk kvalifiseringsoppgave på 2 sider skal være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen."
Opplegget blir som følger:
- Oppgaven skal være på 5000 - 5300 tegn med mellomrom.
- Innleveringsfrist er 20. april.
- Skriv oppgaven som et manuskript som skal presenteres som et seminarinnlegg ("paper").
- Oppgave/utkast til oppgaven presenteres på et av seminarene (tidspunkt for ditt innlegg blir annonsert senere).
Oppgaver (velg EN av oppgavene):
- 1) Ta utgangspunkt i en musikksjanger/subsjanger som du kjenner godt. Gi eksempel på og diskuter hvordan ulike institusjonelle forutsetninger er med på å forme og definere genren. (Eksempler kan være plateselskap, scener, festivaler, interesseorganisasjoner, museer/kompetansesentre utdanningsinstitusjoner, tidskrifter, radioprogram, onl...
Eirik Askerøis forelesning Produksjonsstrategier, lydmarkører og identitetsforhandlinger er flyttet til 15. mars
Litteratur til forelesningen 9.2 - Populærmusikkens estetikk: Performance, kommersialitet og autentisitet:
Bracket, David: Interpreting popular music, 2000. University of California Press. ISBN: 0-520-22541-4. Side ix-33.
Frith, Simon: Performing rites: On the value of popular music, 1996. Oxford University Press. ISBN: 0-19-816332-0.
Toynbee, Jason: Making popular music: musicians, creativity and institutions, 2000. Arnold. ISBN: 0-340-65224-1, 0-340-65223-3.
Tilleggslitteratur:
Weisethaunet, Hans & Lindberg, Ulf 2010. “Authenticity revisited: The rock critic and the changing real.” Popular Music and Society, Vol. 33, No. 4.
Tilleggslitteratur til forelesningen 26.1 - Analyse av groove og sound: Teori og metodologi:
Brovig-Hanssen, Ragnhild & Danielsen, Anne 2011. Recordings as Virtual Environments: Towards a Framework for Analysing the Sound of Popular Music. (Lagt opp i mappen Undervisningsmateriale).
Danielsen, Anne 2006. Presence and pleasure: The funk grooves of James Brown and Parliament. Middletown, Connecticut, Wesleyan University Press. (Kapittel 3 og 4).
Tilleggslitteratur til forelesningen 2.2 - Populærmusikk og identitetspolitikk:
Ian Biddle & Kirsten Gibson (red.): "Masculinity and Western Musical Practice", 2009 (innledningen)
Judith Butler: "Bodies that Matter", 1993
Freya Jarman-Ivens (red.): "Oh Boy! Masculinities and Popular Music", 2007 (innledningen + kap. 8)
Derek Scott (ed.): "The Ashgate Research Companion to Popular Musicology", 2009 (innledningen + kap. 11)
Lynne Segal: "Slow Motion: Changing Masculinities, Changing Men", 3rd ed. 2007 (innledningen + kap. 5)
Stephen M. Whitehead: "Men and Masculinities", 2002 (innledningen + kap. 4)
Pensumlisten er lagt opp med rett antall sider (ca. 800). Det betyr at alle pensumtekster er obligatorisk lesning. Dette gjelder ikke tilleggslitteratur (tekster utenom pensumlisten som settes opp til de enkelte forelesninger). Disse tekstene er valgfrie, men jeg anbefaler at dere ser på dem som forberedelse til forelesningene.
Litteratur til forelesning 19.1:
Negus, Keith: Popular music in theory: an introduction
Moore, Allan F. (ed.): Analyzing popular music [Introduksjonen s 1-15]
Walser, Robert: Popular music analysis: ten apothegms and four instances
Hawkins, Stan: Settling the pop score: pop texts and identity politics [Introduksjonen s 1-35].
Undervisningsplan (vår 2012) Torsdager 14.15-16.00 i Sem. 1
Uke 3 - 19.1: Introduksjon til populærmusikkstudier (Mats Johansson)
Uke 4 - 26.1: Analyse av groove og sound: Teori og metodologi (Anne Danielsen)
Uke 5 - 2.2: Populærmusikk og identitetspolitikk (Jon Mikkel Broch Ålvik)
Uke 6 - 9.2: Populærmusikkens estetikk: Performance, kommersialitet og autentisitet (Mats Johansson)
Uke 7 - 16.2: Audiovisuell analyse (Marita Buanes Djupvik)
Uke 8: Studieuke
Uke 9 - 29.2 (onsdag): Gjesteforelesning med Philip Tagg
Uke 10 - 8.3: Produksjonsstrategier, lydmarkører og identitetsforhandlinger (Eirik Askerøi)
Uke 11 - 15.3: Seminar
Uke 12 - 22.3: Oppsummering (Mats Johansson)
Uke 13 - 29.3: Seminar
Uke 15 - 12.4: Seminar