MUS2661 – Norsk musikkhistorie
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Dette emnet vil variere fra år til år (se semestersiden). Forelesningsrekkene som tilbys, vil kunne ta for seg avgrensede tidsperioder innenfor norsk musikkhistorie, kulturelle, ideologiske, politiske og estetiske problemstillinger, forholdet mellom folkemusikk og kunstmusikk, karakteristiske stiltrekk i musikken, samt metodiske og historiografiske problemstillinger knyttet til norsk musikkhistorieforskning. Høsten 2010 vil tema for emnet være "Ikke bare Grieg. Forholdet mellom det nasjonale og det europeiske i norsk musikk 1820-1940".
Hva lærer du?
Emnet gir innsikt i viktige tidsperioder samt sentrale verker og problemstillinger innenfor norsk musikkhistorie. Det vil gi studentene bedre forutsetninger for å forstå både forholdet mellom norsk og europeisk musikkhistorie og norsk kulturhistorie generelt.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
MUS1410, MUS1420
Undervisning
Det vil bli gitt 8 dobbelttimer med forelesninger og 12 obligatoriske seminartimer som er felles for både bachelor- og masterstudentene. Ett obligatorisk seminarinnlegg skal godkjennesfør studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
En semesteroppgave (15 sider á 2300 tegn, mellomrom ikke medregnet) skal leveres til fastsatt frist i slutten av semestret. Denne skal være en selvstendig redegjørelse for en problemstilling hentet fra kurset. Tittel og problemstilling bestemmes av studenten i samråd med faglærer innen en bestemt frist.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.