Velkommen til norsk musikk i mellomkrigstida!
Noen av Norges fremste spesialister på perioden foreleser over sin egen og andres forskning omkring musikken og musikklivet fra perioden 1918-1940.
Semesterplan
Uke |
Forelesningstittel |
Musikkverk |
Litteratur (se neste side) |
Foreleser |
34–35 |
Kort introduksjon om perioden og konsertinstitusjoner. Johan Halvorsen – kapellmester og symfoniker av den «gamle» skolen? |
Norske eventyrbilleder, op. 37 [Verk 146] Utdrag fra Symfoni nr 1, 2 og 3 |
Dybsand 2016, utdrag |
Øyvin Dybsand |
36 |
Norsk og moderne? En drøfting med utgangspunkt i komponisten Ludvig Irgens-Jensen |
Utdrag fra flere verk av Ludvig Irgens-Jensen |
Vollsnes 2000, utdrag |
Arvid O. Vollsnes |
37–38 |
Fransk impresjonisme med norsk vri? David Monrad Johansens Nordlandsbilleder (op. 5) og sanger til tekster fra gammel norsk folkediktning (op. 6) |
«Den lille stengud» og «Rensdyr» fra Nordlandsbilder (suite nr. 1) for piano, op. 5 (1918–1919). «Den varande fugl» og «I Vågelidann» fra |
Gaukstad og Sandvik 1968 s. 24–43 Johansen 1924 Kleiberg 1998 Kleiberg 2001 |
Asbjørn Ø. Eriksen |
39 |
Arvid Kleven – komponerte han bare «en endeløs række av dissonanser»? Mottakelsen av modernistisk musikk i Norge på 1920-tallet. |
Lytteeksempler fra «Lotusland» op. 5, «Skogens søvn» op. 9, «Symfonisk fantasi» op. 15 og «Sinfonia libera» op. 16 |
Dybsand 2004 Dybsand 2010 |
Øyvin Dybsand |
41–42 |
Pauline Hall: fra «komponistinde» til «en faens kar» – modig kvinne i musikklivet 1917-37 Jazz og nasjonalisme, teater, film og musikkpolitikk. Pauline Hall i samtidas debatter |
«Du blomst i Dug» og «Il pleure dans mon coeur» (sang og klaver), Con moto (fra sonatine for fiolin og klaver) Verlaine-suite (symfoniorkester, utdrag) «Balladen om Marie Sanders», «Kontordamen» og «Tango» (sang og klaver), 4 tosserier (sopran og blåsere, utdrag) |
Andersen Houm 1988 Kvalbein 2013, utdrag Kvalbein 2016 Vollsnes 2004
|
Astrid Kvalbein |
43–44 |
Geirr Tveitt: Glødende norskdomsmann og europeer i fornektelse |
Utdrag og lytteeksempler fra Prillar, Baldurs draumar , Klaverkonsert nr. 4, “Nordljos”, Hundrad hardingtonar, suite 1 & 2 og Konsert nr. 2 for hardingfele og orkester, “Tri fjordar” (sammenliknet underveis med utdrag fra verker av bl.a. Grieg Bartók, Ravel og Debussy) |
Aksnes 2002, utdrag: |
Hallgjerd Aksnes |
45–46 |
’Det nye kontrapunkt’ – en studie av Fartein Valens stil og komposisjonsteknikk. ’Symfoniske dikt i et nytt århundre’ – en drøfting av sjanger med utgangspunkt i Valens ensatsige orkesterverk. |
Ave Maria for sopran og orkester, op. 4 Sonetto di Michelangelo for orkester, op. 17 nr. 1 |
Maegaard 1988 Møller 2017, utdrag |
Thomas Erma Møller |
Ca. 6 seminarer kommer i tillegg. Antall seminarer er avhengig av antall studenter. ØD leder dem.
Pensumlitteratur
Grunnbok:
Norges musikkhistorie bd. 4 (red. Arvid O. Vollsnes), side 9–187.
Litteratur til forelesningene
Aksnes, Hallgjerd 2002. Perspectives of Musical Meaning. A Study Based on Selected Works by Geirr Tveitt, utdrag.
Andersen, Rune J. (1998), «Debussy-påvirkning i romanser av Alf Hurum og Pauline Hall», Studia Musicologica Norvegica, 24.
Dybsand, Øyvin 2004. «Arvid Kleven (1899–1929) : Symfonisk fantasi op. 15» i Et eget århundre : norsk orkestermusikk 1905–2005 (red. Erling Sandmo), Oslo: Press/Musikkinformasjonssenteret (MIC), 50–55
Dybsand, Øyvin 2010. Booklet-tekst til CD-en Lotusland : Symphonic Works by Arvid Kleven, BIS-1542 CD
Dybsand, Øyvin 2016. JOHAN HALVORSEN (1864–1935). En undersøkelse av hans kunstneriske virke og en stilistisk gjennomgang av hans komposisjoner. Med en tematisk verkoversikt og en kronologisk fortegnelse over Halvorsens konsertvirksomhet, utdrag.
Gaukstad, Øystein og Sandvik, O. M. 1968. David Monrad Johansen i skrift og tale. Oslo: Tanum, utdrag
Houm, Philip (1988), «Pauline Hall», Ballade, 2/3.
Johansen, David Monrad 1924. «Nasjonale verdier i vår musikk.» Aftenposten 5.–9. juli 1924. I Bjarne Kortsen (utg.): «Musikkritikeren og skribenten David Monrad Johansen», s. 33–46 (Bergen 1979).
Kleiberg, Ståle 1998. «En nasjonal musikk med franske midler: David Monrad Johansens Syv sanger, op. 6», i Studia Musicologica Norvegica 24, 123–136
Kleiberg, Ståle 2001. «Following Grieg: David Monrad Johansen’s musical style in the early twenties, and his concept of national music», i Harry White og Michael Murphy (red.): Musical constructions of nationalism (Cork: Cork University Press), 142–162
Kvalbein, Astrid (2013), «Musikalsk modernisering. Pauline Hall (1890–1969) som komponist, teatermenneske og Ny Musikk-leiar», (Noregs musikkhøgskole), utdrag kap 3.3., 98–127
Kvalbein, Astrid (2016), «Generalen», i Anne Hilde Neset, Eivind Buene og Audun Vinger (red.), Lyd og ulydighet. Ny Musikk siden 1938 (Oslo: Press)
Maegaard, Jan. ‘Fartein Valen: den ekspressive polyfoni’. In Aspekter ved Fartein Valens musikk, ed. Arvid Vollsnes. Oslo, 1988. Available at http://www.hf.uio.no/imv/forskning/prosjekter/norgesmusikk/musikkhistarkiv/valen/aspekter.html. Accessed 13 March 2017.
Møller, Thomas Erma. Sources, Structure and Surface. Studies in Fartein Valen’s Orchestral Works. PhD thesis. Oslo, 2017, utdrag
Vollsnes, Arvid O. 2000. Komponisten Ludvig Irgens-Jensen : europeer og nordmann, utdrag
Vollsnes, Arvid O. (2004), «Pauline Hall (1890–1969) : Verlaine-suite», i Et eget århundre : norsk orkestermusikk 1905–2005 (red. Erling Sandmo),
Oslo: Press/Musikkinformasjonssenteret (MIC), 61–63
I tillegg velger studentene ca. 300 sider knyttet til sine individuelle seminarinnlegg.