Pensum/læringskrav

Grunnbok:

Norges musikkhistorie bd. 4 (red. Arvid O. Vollsnes), side 9–187.

 

Litteratur til forelesningene

Aksnes, Hallgjerd 2002. Perspectives of Musical Meaning. A Study Based on Selected Works by Geirr Tveitt, utdrag.

Andersen, Rune J. (1998), «Debussy-påvirkning i romanser av Alf Hurum og Pauline Hall», Studia Musicologica Norvegica, 24.

Dybsand, Øyvin 2004. «Arvid Kleven (1899–1929) : Symfonisk fantasi op. 15» i Et eget århundre : norsk orkestermusikk 1905–2005 (red. Erling Sandmo), Oslo: Press/Musikkinformasjonssenteret (MIC), 50–55

Dybsand, Øyvin 2010. Booklet-tekst til CD-en Lotusland : Symphonic Works by Arvid Kleven, BIS-1542 CD

Dybsand, Øyvin 2016. JOHAN HALVORSEN (1864–1935). En undersøkelse av hans kunstneriske virke og en stilistisk gjennomgang av hans komposisjoner. Med en tematisk verkoversikt og en kronologisk fortegnelse over Halvorsens konsertvirksomhet, utdrag.

Gaukstad, Øystein og Sandvik, O. M. 1968. David Monrad Johansen i skrift og tale. Oslo: Tanum, utdrag

Houm, Philip (1988), «Pauline Hall», Ballade, 2/3.

Johansen, David Monrad 1924. «Nasjonale verdier i vår musikk.» Aftenposten 5.–9. juli 1924. I Bjarne Kortsen (utg.): «Musikkritikeren og skribenten David Monrad Johansen», s. 33–46 (Bergen 1979).

Kleiberg, Ståle 1998. «En nasjonal musikk med franske midler: David Monrad Johansens Syv sanger, op. 6», i Studia Musicologica Norvegica 24, 123–136

Kleiberg, Ståle 2001. «Following Grieg: David Monrad Johansen’s musical style in the early twenties, and his concept of national music», i Harry White og Michael Murphy (red.): Musical constructions of nationalism (Cork: Cork University Press), 142–162

Kvalbein, Astrid (2013), «Musikalsk modernisering. Pauline Hall (1890–1969) som komponist, teatermenneske og Ny Musikk-leiar», (Noregs musikkhøgskole), utdrag kap 3.3., 98–127 og kap 5.3., 239–272.

Kvalbein, Astrid (2016), «Generalen», i Anne Hilde Neset, Eivind Buene og Audun Vinger (red.), Lyd og ulydighet. Ny Musikk siden 1938 (Oslo: Press)

Maegaard, Jan. ‘Fartein Valen: den ekspressive polyfoni’. In Aspekter ved Fartein Valens musikk, ed. Arvid Vollsnes. Oslo, 1988. Available at http://www.hf.uio.no/imv/forskning/prosjekter/norgesmusikk/musikkhistarkiv/valen/aspekter.html. Accessed 13 March 2017.

Møller, Thomas Erma. Sources, Structure and Surface. Studies in Fartein Valen’s Orchestral Works. PhD thesis. Oslo, 2017, utdrag

Vollsnes, Arvid O. 2000. Komponisten Ludvig Irgens-Jensen : europeer og nordmann, utdrag

Vollsnes, Arvid O. (2004), «Pauline Hall (1890–1969) : Verlaine-suite», i Et eget århundre : norsk orkestermusikk 1905–2005 (red. Erling Sandmo),
Oslo: Press/Musikkinformasjonssenteret (MIC), 61–63

Vollsnes, Arvid O. (2006), «Brecht/Weill: Dreigroschenoper i Oslo. Et antinasjonalt innlegg fra Pauline Hall» i Musikvidenskabelige kompositioner, festskrift til Niels Krabbe, red. Anne Ørbæk Jensen et al, Det Kongelige Bibliotek/Museum Tuscalanums forlag, København, 

Østerberg, Dag (1997), 'Fartein Valen: musikalsk distinksjon', Kultursosiologiske emner. Oslo: Universitetsforlaget.

I tillegg velger studentene ca. 300 sider knyttet til sine individuelle seminarinnlegg.

 

Publisert 5. juli 2017 15:00 - Sist endret 24. okt. 2017 12:02