Denne første versjonen av appen bruker den såkalte "Amen Break", fra The Winstons' Amen Brother (1969). Den er bedre kjent for å være hverdens mest sampla musikkstykke og har blitt brukt hyppig i hip-hop, jungle, drum & bass o.l. siden 1980-tallet. På 1990-tallet kom det nye samplere som kunne kutte opp trommerytmer i individuelle slag og rearangere dem i en sequencer, som også er en vanlig funksjon i moderne DAWer. Slik har det oppstått nye sjangre basert på kompliserte, oppkuttede breakbeats i høyt tempo (som f. eks. breakcore).
CrunchBreak er derimot beregnet til live-bruk. Den tar 8 samples av en takt fra Amen-breaket som jeg har kuttet opp på forhånd. Når sequenceren aktiveres spilles samplene av i rekkefølge, men ved å trykke på de 8 paddene kan man rearrangere rytmen mens den spilles av. Den store slideren i midten bestemmer slaginndeling, fra 1/4-deler til 1/32-deler og gjør det lett å doble eller halvere rytmen, men man kan også stille inn presist tempo med knotten øverst til høyre, som går fra 30 til 300 BPM.
Man kan også skru på en omhyllingskurve som forkorter samplene på hvert slag ved å senke halen på lyden, som lager en slags "gate"-effekt. Den er veldig nyttig hvis man spiller i høyt tempo og vil unngå sølete rytmer. Men med de 4 XY-kontrollerene kan man ta ting et steg videre. På venstre side har du to kontroller for et båndpassfilter. Øverste kontroller styrer senterfrekvens og resonans, mens nederste styrer hastiget og amplitude på en modulator-oscillator, som kan brukes som en typisk LFO eller bringes opp i det hørbare spekteret. På høyre side har du kontrollere for delay og klang, som kan lage et bredt spekter av effekter. Det er mulig å lage polyrytmiske figurer ved å variere på delaytiden eller tempoet i seg selv.
Antageligvis vil jeg lage flere versjoner av denne appen med andre samples, og muligens også et program som automatisk kutter opp en lydfil i 8 deler. Men sånn som den er har CrunchBreak mange lydmuligheter for et så enkelt program.