Viktoriansk synth og digital kontroller

Denne oppgaven vil ta for seg Viktoriansk synth med delvis kontakt og forhåpentligvis også lysbue. Jeg vil se på mulighetene for lyd ved å lage ”nesten-kontakter” mellom forskjellige materialer. Jeg vil også se om det er mulig å generere forskjellige tonehøyder og jeg vil også se om det er forskjellig ”timbre” i disse forskjellige materialene. Jeg vil også eksperimentere med forskjellig spenning for å se om det vil gi noen innvirkning på lyden. 

De fleste viktorianske synthene jeg har sett på bruker den oscillerende effekten av et høyttaler element, som blir satt i bevegelse, til å skape en lyd. Noen ganger er denne lyden høy og skjærende og andre ganger er den pulserende. Dette kan blant annet reguleres ved å legge en masse metall oppi elementet. Vekten av dette metallet vil da ligge mot membranen og hindre momentet til spolen, samtidig som det vil generere ny lyd av strømmen som går gjennom kretsen. Hvis man greier å få til en riktig balanse mellom skyv/hold på spolen, vil det oppstå en pulserende lyd. Denne lyden kan minne noe om hjerteslag. 

Hjelpemidler del 1:     

  • Batterier
  • Høyttalerelementer
  • Litt metall

Hjelpemidler del 2:    

  • PC med lydkort 
  • En hvilken som helst daw
  • Sanntidskontroller
  • Zoom H2N Recorder

Eksperimentfasen

Iløpet av dette kurset har jeg fått en innføring i hvordan man kan lage lyder med enkle midler. Vi har også holdt konsert med ukonvensjonelle instrumenter og link til det finnes i slutten av dokumentet.

Forventet resultat

Jeg vet av erfaring at de vanligste lydene man får ut av et slikt opplegg er kun støy og knepp med liten verdi i denne sammenhengen. Iblandt er man heldig og kommer over noe som kan brukes. Det kan være uvanlige lyder, vanlige lyder med en fin klang/timbre og det kan være ting man ikke greier å gjenta. Jeg skal i oppsummeringen gå litt i detalj på dette, og vil også se på lydomhyllingskurven, da dette er et parameter som ikke er noe særlig spennende med dette oppsettet. Lyden er stort sett på eller av, som med en synth med ASDR lik 0,infinite,infinite,0. Det vil si, lydene jeg har jobbet med til nå er strengt iterative og ikke utholdte. De må hele tiden ha en ny impuls for ikke å dø ut.

For videre klassifisering av lyden vil jeg benytte meg av begrepene og maluma som vi hadde om i forelesning 3. Dette er bilder sammen med ord laget for å beskrive hva man hører. I disse eksperimentene jeg skal foreta, befinner seg nok mest i Takete-domenet, men kanskje vi får noen runde Maluma lyder også. Hvem vet? Eksperimentene får vise.

Takete og Maluma

 
Alle eksperimentene er gjort på Sonen i Ole Johan Dahls hus

Dag 1

I starten fant jeg kun de vanlige kneppene og knatringen. Til slutt fant jeg en interessant skrapelyd som kunne minne om støy på FM-båndet i en analog radio. Denne hørtes veldig fyldig og fin ut, og var nær opptil hvit/rosa støy i mine ører. Dette kunne vært et fint utgangspunkt for videre bearbeiding i et lydstudio. Etterhvert koblet jeg et lite høyttalerelement i serie inn i kretsen, og denne fungerte nesten som en kondensator, der den lå oppå stålullen. Jeg tenker den fikk litt magnetisk impuls fra det underliggende metallet/stålullen, og dette feltet åpnet og slapp i takt med kretsen som ble åpnet og sluttet. Jeg la høyttaleren med elementet pekende nedover for å filtrere vekk litt diskant, og resultatet ble en fin pulserende/dunkende lyd.

Dag 2

Jeg gikk litt vekk fra hensikten om ikke å lage en vanlig viktoriansk synth. Jeg fylte opp membranen med alt jeg hadde av småskruer og gjorde noen tester. Først med 9 volt, etterpå med rundt 45 volt. Det ble lyder a la det som er gjort tidligere, men det var ganske interessant å gå på leting etter kontaktpunkter hvor nye lyder kunne oppstå.
 Jeg klarte å få en liten lysbue med 45 volt og det oppstod noen interessante lyder. Videre forsøkte jeg å koble flere små høyttalere i serie. 


Oppsummering:

Ett av delmålene i denne oppgaven var å få kontroll av lyden i sanntid. Dette mente jeg ville ta fokus vekk fra det som var hovedmålet, nemlig å utforske lydmuligheter i viktoriansk synth. Videre trenger man begge hendene til å spille med. Istedet laget jeg en liten melodi i Logic X. Den er laget kun med lyder fra synthen. Noen av disse er loopet og andre har fått lagt på equalizer og høypass/lavpass filter. Ingen andre effekter er tatt i bruk. 

Jeg har også laget to forslag til lydbearbeing med kompressor og gate i key-input, samt andre filtre som jeg legger til ett etter ett i lydklippet.

Jeg mener lydmaterialet som har fremkommet under forsøkene har potensiale for sampling. De er rike på frekvenser og er helt unike i timbre. Lydomhyllingskurven vil være lett å bearbeide med attack og release på en kompressor og en gate vil også kunne brukes til dette. Bruker man key-inputen på prosessoren kan man forme lyden ytterligere. Jeg tror en del av lydene vil være meget egnet til perkussive klanger. Videre høres støyen ofte rik ut på frekvenser, og kan således brukes til å filtrere ut toner med, ved bruk av høy/lavpass filtrering.

Sikkerhetsforanstaltninger: 

Da dette er spenninger på under 50 volt og strømmen kommer fra små 9 volts celler, er risikoen for alvorlige skader av strømmen minimal. Likevel kan det oppstå sterk varme i kontaktpunktene, som kan gi brannsår på fingertuppene, hvis man holder ledningen og elektroden sammen med fingrene. Battericellene kan også overopphetes, men dette anser jeg å være usannsynlig. Likevel vil en batterieksplosjon være alvorlig, så derfor vil jeg dekke batteripakken med et deksel. 

 


Collins, Nicolas (2009) Handmade Electronic Music (s.22-26), Routledge, New York

Forelsningsmateriale, Kristian Nymoen: https://fronter.com/uio/links/files.phtml/1794890968$577589989$/Undervisningsmateriale/3-lydinteraksjon-metaforer-bevegelse.pdf

Viktoriansk synth med oscillioskop
https://vimeo.com/21398358

Video

Publisert 28. mai 2016 10:33 - Sist endret 29. mai 2016 16:20