DRUMFILL

I denne semesteroppgaven ville jeg lage et produkt som kunne brukes til fremføring, instrumentøving eller kunstneriske og kreative komposisjoner. Jeg valgte derfor i denne oppgaven å programmere frem en trommesequenser i Pure Data. Hovedformålet med sequenseren eller patchen var at den skulle spille trommelyder i et rytmisk mønster og i loops. Når loopen var etablert skal man kunne alterere eller forandre trommelydene ved hjelp filter og pitch. I tillegg ville jeg ha en tempofunksjon. Etterhvert som instrumentet kom til liv fant jeg ut at det ville vært spennende om det var mulig for andre folk å benytte seg av skjelettet som var lagd. Derfor gjorde jeg det også veldig enkelt å bytte ut de lydene som jeg hadde satt som standard, med egne lyder fra hvilket som helst samplebibliotek. I tillegg er det heller ikke vanskelig å bytte om på hvordan trommesekvensen er bygd opp. Det er enkelt delt inn i 16-delssalg slik at hvis man vil endre på rytmikken som blir spilt er det enkelt å flytte slagene slik man vil. Instrumentet er heller ikke redusert til bare trommelyder. Alle typer lyder: synther, trommer, vokal, gitar og bass er også mulig å legge inn i stedet for samplesene som følger med. Dette gjør at instrumentet ikke er kun redusert til en trommesequenser men også en lydsequenser med lydredigeringsmulighet on the go.

Dette er DRUMFILL:

Emneord: Interaktiv musikk
Publisert 29. mai 2018 11:16 - Sist endret 29. mai 2018 11:20