MUS2840 / 4840 - Obligatoriske oppgaver

/ Hvordan levere oppgaver / Godkjentliste / Tips & triks /

Oppgave 1: "Hello World"

Lag en patch som:

  1. Printer Hello World i MAX-vinduet.
  2. Setter teksten Hello World inn i et tekstfelt (tips: prepend).
  3. Mottar MIDI-in og viser tonen både som tall (int), som MIDI-note og i "klaviatur"-objektet.
  4. Spiller av en tone med frekvens 440 Hz.

 

Oppgave 2: Avansert stoppeklokke

Lag en "stoppeklokke" som inneholder følgende elementer:

  1. En knapp som starter en teller (tips: metro + counter) med underdeling 1 sekund (=1000 millisekunder)
  2. Viser tiden i minutter og sekunder (tips: bruk både matematiske og logiske operasjoner)
  3. Spiller en kort tone (440 Hz) ved faste, gitte intervaller

Prøv å gjøre patchen så ren og pen som mulig, gjerne ved å skjule elementer. Husk å skrive kommentarer i patchen, som forklarer hva som skjer.

 

Oppgave 3: Enkel "synthesizer"

Denne oppgaven er todelt:

  1. Bruk midiin og midiparse til å finne ut hva som sendes når du bruker en keyboard (tangenter, hjul/bend og pedaler). Forsøk å gi en kortfattet forklaring (i patchen) av alle elementene. Lag en liste over hvilken rekkefølge ting skjer i.
  2. Lag en patch som tar inn MIDI fra keyboard, viser hvilken midi-tone som er spilt (både som MIDI-note og på "klaviaturet") og spiller tilsvarende tone via cycle~ (tips: bruk mtof).

 

Oppgave 4: Avansert metronom

Lag en metronom med følgende funksjoner:

  1. Variabel hastighet (50-250 slag per minutt)
  2. Spiller en tone på hvert taktslag (tips: bruk delay for å skru lyden av)
  3. Markerer første taktslag med en annerledes tone
  4. Mulighet for å endre rytme (3/4, 4/4, 5/4, +)
  5. Volumkontroll

Forsøk å gjøre patchen så pen som mulig. Lagre den gjerne som et selvstendig program som du kan bruke ved en senere anledning.

 

Oppgave 5: Akustiske øvelser

Følgende oppgaver er ment som illustrasjon til temaer tatt opp i Lydteori1. Lag:

  1. Et oppsett med to cycle~ slik at man kan:
    1. justere fasen på de to sinusbølgene og se (oscilloskop) og høre at de periodisk forsterker og kansellerer hverandre.
    2. justere frekvensene slik at man kan se og høre beats.
  2. Additiv syntese. Lag en tone med 5 partialer (overtoner). Sett inn en ADSR-envelope som justerer amplituden over tid.

 

Oppgave 6: Persepsjon og Groove-boks

  1. Ditt eget Fletcher Munson diagram. Lag et oppsett hvor en tone spilles fra 50-15 000 Hz i løpet av ca. 20 sekunder. Du skal selv bruke en volumkontroll for å forsøke å opprettholde en perseptuelt lik lydstyrke. Volumverdiene lagres i en table. Sjekk om dine verdier stemmer med tabellen i kompendiet til Lydteori1. Lagre tabellen i patchen. Forklare evt. avvik
  2. Lag en enkel "groove-boks" som tar opp en kort lyd (record~ til en buffer~), og spiller den av  med loop i forskjellige hastigheter (groove~).

 

Oppgave 7: Notestatistikk og Utvidet Groove-boks

  1. Lag en patch som registrerer antall spilte MIDI-noter fra keyboard, og viser hvor mange ganger hver enkelt tone er spilt. Lag også litt enkel statistikk på disse verdiene, ved å finne ut hvor mye hver enkelt er spilt i forhold til de andre. Patchen bør se pen ut, slik at den kan brukes i analysesammenheng. Prøv å "gjemme" bort så mye som mulig i subpatcher. 
  2. Utvid "groove-boksen" fra forrige oppgave med enkel romklang (tapin~ og tapout~) samt filter (biquad~). Forsøk å eksperimentere med  flere separate buffere.

 

Oppgave 8: Planlegging av større prosjekt

  1. Fortsett på notestatistikken fra forrige ukes oppgave. Lag et system som "gjetter" hvilke akkorder som spilles, (eks: hvis du spiller en akkord med tonene C-E-G så bør systemet vite at dette er C-dur, D-F-A-C bør returnere Dm7). Du bør forsøke å definere minst tre forskjellige typer akkorder (dur, moll-septim, dominant-septim). Det kan være lurt å bruke bucket for å klare å ta vare på en serie med verdier. For å få dette til å fungere må du sette opp mange forskjellige typer logiske tester!
  2. Lag en skisse til semesteroppgaveprosjekt. Skissen skal lages i MAX, ved bruk tekstobjekter og beskrivelser av hva de forskjellige enhetene skal gjøre. Prosjektet kan være et analyseprogram, vst-effekt, synthesizer eller konsertpatch. Eneste krav er at det går lyd inn og ut av systemet! Bestem hvilke typer DSP du skal bruke (syntesemodeller, MIDI og/eller sampling) og beskriv hvordan de skal brukes.

 

Oppgave 9: Panning og reverb

Utvid Groove-boksen fra tidligere oppgaver med panning og reverb. Du kan enten lage egne objekter eller bruke noen som er ferdige (f.eks. cpPan~ og freeverb~).

 

Oppgave 10: Syntese

Lag en patch som viser følgende elementer: AM-syntese, ringmodulasjon, tremolo; FM-syntese, phasing og flanging (bruk gjerne MSP-manualen, Tors kompendium og Computer Music Tutorial som referanse). Beskriv kort (men oversiktlig!) hva som skjer.

 

/ Hvordan levere oppgaver / Godkjentliste / Tips & triks /