Det skal leveres oppgaver til hver time. Husk det er dette du lærer av!
| Innlevering | Godkjentliste |
Oppgave 1
Musikalsk stoppeklokke
Lag en stoppeklokke som teller timer, minutter og sekunder (tips: bruk en kombinasjon av metro og timer, samt enkel matematikk), og som spiller lyd (enten MIDI eller audio) med jevne intervaller (f.eks. 5 sekunder hvert minutt).
Oppgave 2
MIDI og enkel "synthesizer"
- Bruk midiin og midiparse (evt notein, ctlin og bendin) til å finne ut hva som sendes når du bruker en keyboard (tangenter, hjul/bend og pedaler). Forsøk å gi en kortfattet forklaring (i patchen) av alle elementene. Lag en liste over hvilken rekkefølge ting skjer i.
- Lag en patch som tar inn MIDI fra keyboard, viser hvilken midi-tone som er spilt (både som MIDI-note og på "klaviaturet") og spiller tilsvarende tone via cycle~ (tips: bruk mtof). Forsøk også gjerne å lage additiv syntese ved å bruke flere cycle~ med forskjellig frekvens.
- Spill av lydfiler (med sfplay~) fra forskjellige tangenter på keyboardet.
Oppgave 3
a) Persepsjon
Lag ditt eget Fletcher Munson diagram. Lag et oppsett hvor en tone spilles fra 50-15 000 Hz i løpet av ca. 20 sekunder (line). Du skal selv bruke en volumkontroll for å forsøke å opprettholde en perseptuelt lik lydstyrke. Volumverdiene lagres i en table. Sjekk om dine verdier stemmer med tabellen i kompendiet til Lydteori1. Lagre tabellen i patchen. Forklare evt. avvik
b) Sampler
Lag en patch som spiller av forskjellige samples for ulike områder på keyboardet (bruk sfplay~). Test med å forandre avspillingshastigheten (med speed $1) for hver tone.
Oppgave 4
Groove-boks
Lag en enkel "groove-boks" som tar opp en kort lyd (record~ til en buffer~), og spiller den av med loop i forskjellige hastigheter (groove~).
Forsøk å implementere enkel panning ved hjelp av *~.
Utforsk tapin~ og tapout~ og forsøk å lage reverb og delay-effekter
Oppgave 5
a) Groove-boks 2
Utvid oppgaven fra forrige gang ved å:
- dele opp patchen i et naturlig antall subpatcher
- last ned og bruk det eksterne objektet cppan~
- sett inn et filter (filtergraph~ og biquad~)
b) Lyd-impro
Lag en "fri" patch som lager lyd og inneholder hvert av følgende objekter minst en gang: mean, random, counter, delay, pipe, key, mousestate, split, clip
Oppgave 6
a) Mer impro
Fortsett, og legg gjerne til flere morsomme ting på oppgave 5b
b) Programskisse semesteroppgave
Lag en skisse over hva du har lyst til å gjøre som semesteroppgave. Det bør være noe du har lyst til å lage, og noe som kan være nyttig for deg, enten til å spille med, bruke til analyse osv. Skissen skal lages som en Max-patch, og du kan gjerne begynne å sette inn "kjerneobjekter" som du ønsker å bruke. Det bør være mest vanlig tekst i patchen!
Oppgave 7
a) Syntese
Lag en patch som viser følgende elementer: AM-syntese, ringmodulasjon, tremolo; FM-syntese, phasing og flanging (bruk gjerne MSP-manualen, Tors kompendium og Computer Music Tutorial som referanse). Beskriv kort (men oversiktlig!) hva som skjer.
b) OpenSoundControl
Test arj.communication patchene som ligger i Forelesning9-folderen. Lag en skisse over hvordan du kan bruke dette til improvisasjon. Du trenger ikke å lage lage ferdig en patch nå, det er neste ukes oppgave!
Oppgave 8
Lag en improvisasjonspatch basert på data fra arj.communication (som du burde ha laget skisse over i oppgave 7b). Bruk minimum tre av de eksterne objektene som du finner i pakken jeg har lagt ut på mitt hjemmeområde og forsøk gjerne også å implementere noen av liste-tingene fra forelesning 11, f.eks. en chat-klient ved hjelp av text og textedit-objektene. Test gjerne også ut hvordan du kan sende egne data til andre over nettverket.