Pensum/læringskrav

Studenten velger ett av de sju områdene nedenfor som utgangpunkt for eget pensum, alt etter hva man skriver masteroppgave om.

Det generelle kravet i oppgaveseminaret er at pensum skal ha et omfang på 600-800 sider.

Noen av de sju områdene har litteratur med et slikt omfang. I så fall kan man bruke den oppgitte litteraturen, men det er også mulig å bytte ut enkelte tekster, det skal i så fall godkjennes av emneansvarlig (Wikshåland) eller gruppelærer.

På andre områder er det ikke oppgitt et pensum på 600-800 sider, her må den enkelte supplere med litteratur fra de andre områdene eller litteratur som ikke er oppgitt på pensumlisten, dette i samråd med emneansvarlig eller gruppelærer.

På området "Analyse" er det linker til supplerende lister med litteratur man kan velge i tillegg til det oppgitt standardverket av Nicholas Cook.

Tidsfrist for godkjenning av pensumlister er 16. april.

Populærmusikk

Følgende tre antologier vil være underlag for undervisningen, forelesningen vil vektlegge deler av materialet i tekstsamlingene.

Hawkins, Stan: Settlilng the Pop Score. Pop texts and identity politics., 2002. Aldershot: Ashgate Publishing. 220 s..

Richard Middleton(red.): Reading Pop. Approaches to Textual Analysis in Popular Music, 2000. Oxford: Oxford University Press. 388 s..

Allan Moore (red.): Analyzing Popular Music, 2003. Cambridge: Cambridge. 268 s..

Musikkhistorie

Noen artikler er tilgjengelige på nett. Vær oppmerksom på at man må være logget inn på UiOs nett for å få tilgang til dem.

Kjeldstadli, K.: Fortida er ikke hva den en gang var: En innføring i historiefaget, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-00-12924-0, h., 82-00-12924-1, h.. 328 s..

Stanley, Glenn: "Historiography" i Grove Music Online, Artikkelen "Historiography" kan hentes på nett her.

: "History of music" i Grove Music Online, tilgjengelig på nett, via semestersidene.

Treitler, Leo: "What kind of story is music history" i Music and the historical imagination , 1989. Cambridge, Mass. : Harvard University Press. Artikkelen kan hentes på nett her.

Musikk og identitet/Musikksosiologi

Moore, A.F.: "Introduction" i A. F. Moore (red.): Critical Essays in Popular Musicology, 2007. Ashgate. S. ix-xxii.

Frith, Simon: "Part 1: Music Talk" i Frith, Simon: Performing Rites: On the value of popular music, 1996. Oxford : Oxford University Press. ISBN: 0-19-816332-0, ib. S. 3-95.

Shuker, Roy: "Message Understood: Musical texts" i Roy Shuker: Understanding Popular Music Culture, 2008. London: Routledge. S. 93-117.

Musikkognisjon/Musikkteknologi

Cook, Peter R.: Music, Cognition, and Computerized Sound, 1999. Cambridge, Mass: MIT Press, 1999. Tilgjengelig på nett via UBO.

Leman, Marc: Embodied Music Cognition and Mediation Technology, 2008. Cambridge, Mass: MIT Press.

Analyse

Cook, Nicholas: A Guide to Musical Analysis, 1995. Oxford University Press. 373 s.

I tillegg til denne grunnboka skal det resterende pensum velges ut fra en veiledende liste som vil foreligge ved semesterstart. Noen forslag for jazzanalyse ligger her.

Musikkpedagogikk/-psykologi

Vekt på kvalitativ og kvantitativ metode:

Fangen, Katrine: Deltagende observasjon, 2004. Fagbokforlaget. 250 s.

Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju, 1997. Ad Notam/Gyldendal . 235 s.

Musikkantropologi/feltarbeid

Feld, Steven: "Dialogic editing: Interpreting how Kaluli read Sound and Sentiment" i Antonius C.G.M. Robben and Jeffrey A Sluka (red.): Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader, 2007. London: Blackwell. Opptrykk av artikkel fra 1987.

Publisert 13. okt. 2009 15:37 - Sist endret 22. mars 2010 14:37