Beskjeder

Published Apr. 16, 2013 1:08 PM

Anders Fjeld Jakobsen og Tord Kalvenes har også fått godkjent fjerde og siste kvalifiseringsoppgave. 
Da er alle i mål med kvalifiseringsoppgavene!

Published Apr. 15, 2013 2:30 PM

Marthe Hagberg Andersen og Mathias Hole har også fått godkjent fjerde kvalifiseringsoppgave. 

Published Apr. 10, 2013 11:02 AM

Hei, minner om at følgende studenter holder seminarinnlegg i dag og at oppmøte er obligatorisk: 

Marius Berg, Torbjørn Dahl, Håkon Aamundsen Øyen.

 

Published Apr. 10, 2013 10:57 AM

Følgende studenter har levert og bestått fjerde kvalifiseringsoppgave:

Marius Berg, 

Torbjørn Dahl,

Steinar S. Hermansen,

Siri Smith-Meyer Jonassen,

Eivind Ystrøm Petersen, 

Trygve Teien,

Håkon Øyen

På grunn av enkelte uklarheter rundt leveringsfrist og påskeferie gis det ny og utsatt frist til fredag førstkommende. Altså: de som ikke har levert siste oppgave og som ønsker å fullføre kurset i vår, kan sende besvarelse til m.c.goran@ilos.uio.no innen fredag 12. april kl. 14:00. Lengde: 2 sider á 2300 tegn. Se oppgavetekst nedenfor, i tidligere beskjed. 
Published Mar. 31, 2013 9:27 PM

Det har kommet noen spoersmaal vedr. semesteroppgaven og dennes forhold til masteroppgaven. Dette vil bli besvart mer utfyllende paa seminartimene. Vil likevel si allerede her at det er meningen at semesteroppgaven tar opp metodologiske grunnlagsproblemer. Det betyr at oppgaven diskuterer sitt eget teoretiske staasted og fremgangsmaate, enten det gjelder analyse, historieskrivning, estetikk, fortolkning eller andre musikkvitenskapelige delomraader. Sagt paa en annen maate, skal det materialet/stoffet dere tar opp, diskuteres opp mot relevante begreper og poenger fra pensumtekstene og/eller annen relevant litteratur paa feltet. Dette er ikke verre enn at dere skal demonstrere et visst nivaa av teoretisk refleksjon rundt det stoffet dere undersoeker.

Det er en fordel om semesteroppgaven kan danne grunnlag for innledning eller et eventuelt teorikapittel i masteroppgaven. Sem.oppgven kan ikke klippes rett inn i MA-oppgaven, me...

Published Mar. 31, 2013 9:15 PM

Fjerde kval.oppg. inneholder to feil. Leveringsfrist er tirsdag 2. april kl. 16:00, og oppgaven gjelder kapittel 4 i Fischer-Lichtes bok, det kapittelet som er pensum. Beklager feilene. Lykke til!

Published Mar. 15, 2013 4:36 PM

Pensumartikkelen av Scott DeVaux ("Constructing the Jazz Tradition," in: Black American Literature, Forum vol. 25 nr. 3, 1991)

er tilgjengelig på følgende lenke:

http://www.jstor.org/stable/3041812

Published Mar. 15, 2013 4:28 PM

KVALIFISERINGSOPPGAVE 4. FRIST: MANDAG 2. APRIL Svar sendes på epost til m.c.goran@ilos.uio.no.

Oppgave: Kapittel 8 i Fischer-Lichtes bok "The Transformative Power of Performance. A New Aestetics" åpner slik:

"This chapter deals with the implicit destabilization of the aesthetic category of the work of art itself and examines how performance, given its fundamental transience, generates and presents its specific materiality. It remains to be seen whether the materiality of performance is still compatible with the notion of a work of art."

Gi en kort fremstilling av Fischer-Lichtes analytiske perspektiv i kapitlet, med vekt på overgangen fra verk til "event" og fra tekst til handling. Diskuterer deretter kort ett eller flere av de følgende tre spørsmålene, fritt valgt:

- På hvilken måte kan et slikt perspektiv gjøres relevant for musikk? - Hva kan man si om Fischer-Lichtes materialitetsbegrep i forhold til...

Published Mar. 15, 2013 1:38 PM

ALLE HAR OGSÅ BESTÅTT KVALIFISERINGSOPPGAVE NR. 3: Marthe H. Andersen, Marius Berg, Torbjørn Dahl, Tove M. Erikstad, Steinar S. Hermansen, Mathias Hole, Siri S.-M. Jonassen, Tord Kalvenes, Eivind Y. Pedersen, Trygve Teien, Håkon Aa. Øyen. Det er hyggelig å kunne legge til at faglærerne (Danielsen og Wikshåland) melder at det er høyt og jevnt godt nivå på alle besvarelsene!

Published Mar. 11, 2013 12:32 PM

SEMINARPLAN:

Det blir seminarer med obligatorisk fremleggelse av seminarinnlegg de tre siste onsdager i april (seminar 3. april bortfaller). Vi er nå 11 aktive studenter på kurset. NB. Alle må møte på alle tre seminarene.

Jeg har satt opp følgende plan for seminarinnlegg: 10.4.: Marius Berg, Torbjørn Dahl, Tove M. Erikstad, Håkon Aamundsen Øyen.

17.4.: Steinar S Hermansen, Mathias Hole, Siri Smith-Meyer Jonassen, Tord Kalvenes

24.4.: Marthe Hagberg Andersen, Eivind Ystrøm Pedersen, Trygve Teien, Anders Fjeld Meyer.

Ved problemer med tider må dere byttes innbyrdes.

Mal: Innlegg 12 minutter, pluss diskusjon.

 

Published Mar. 7, 2013 4:42 PM

KVALIFISERINGSOPPGAVE nr 3, HISTORIOGRAFI: Besvarelser sendes direkte til stale.wikshaland@imv.uio.no Leveringsfrist onsdag 12. mars kl. 12.00.

Gi en kort fremstilling av Dahlhaus' sentrale begreper om 'historical & aesthetic significance of art' (eller i tysk original: Geschichtlichkeit und Kunstcharakter). På hvilke måter kan vi si at den historiske kanon av verker i den klassiske musikken har forandret seg fra 1920-tallet til i dag? Drøft disse forandringene i lys av de nevnte to begrepene.

Published Mar. 7, 2013 8:38 AM

Frist for tredje kvalifiseringsoppgave er utsatt. Nærmere beskjed følger!

Published Mar. 7, 2013 8:30 AM

FØLGENDE HAR BESTÅTT KVAL.OPPG. NR. 2:

Eivind Ystrøm Pettersen, Marthe Hagberg Andersen, Marius Berg, Torbjørn Dahl, Tove Erikstad, Tord Kalvenes, MatthIas Hole, Håkon Øyen, Siri Smith-Meyer Jonassen, Steinar S. Hermansen, Trygve Teien.

Published Feb. 18, 2013 4:09 PM

Kval.oppg. nr. 2 sendes direkte til Anne Danielsen på e-post: anne.danielsen@imv.uio.no. Lykke til!

Published Feb. 15, 2013 1:09 PM

ANDRE KVALIFISERINGSOPPGAVE: Innleveringsfrist mandag 25.2. Besvar ENTEN oppg 1 ELLER oppg 2.

Enten:

Oppgave 1:

Gjør rede for noen sentrale poenger Robert Walsers artikkel “Out of Notes: Signification, Interpretation, and the Problem of Miles Davis" (Walser 1995) og diskuter John Coltranes versjon av 'My favorite things' (fra albumet My Favorite Things, 1961) i lys av de perspektivene Walser presenterer i artikkelen.

Eller:

Oppgave 2:

Gjør kort rede for de teoretiske premissene for analyse av rytme som ligger til grunn for Anne Danielsens artikkel "Here, There, and Everywhere. Three accounts of pulse in D'Angelo's Left and Right" (Danielsen 2010). Gjør en kortfattet analyse av noen utvalgte mikrorytmiske forhold i en selvvalgt groove.

Published Feb. 12, 2013 5:30 PM

DISSE HAR FÅTT GODKJENT FØRSTE KVALIFISERINGSOPPGAVE: Marthe H. Andersen, Marius Berg, Torbjørn Dahl, Tove M. Erikstad, Steinar S. Hermansen, Mathias Hole, Siri S.-M. Jonassen, Tord Kalvenes, Eivind Y. Pedersen, Trygve Teien, Håkon Aa. Øyen.

Published Feb. 4, 2013 5:01 PM

FØRSTE KVALIFISERINGSOPPGAVE VÅREN 2013: Innleveringsfrist: 11. februar 2013. Besvarelsen sendes elektronisk til: e.e.guldbrandsen@imv.uio.no. Lengde: Ca. 6000 anslag (inkludert mellomrom). Oppgaven bedømmes med bestått/ikke bestått. Besvar ENTEN oppgave 1 ELLER oppgave 2: Oppgave 1: Diskuter noen sentrale poenger i Kermans kritikk av musikkvitenskapelige analysetradisjoner i artikkelen "How We Got Into Analysis, and How to Get Out" (Kerman 1980). Beskriv deretter kort på hvilken måte McClary kan sies å innløse Kermans program i sin artikkel " Narrative Agendas in 'Absolute Music'" (McClary 1993), og diskuter sterke og svake sider ved hennes fremstilling. Eller: Oppgave 2: Gjør kort rede for Cooks fremstilling av forholdet mellom analyse og fremføring i artikkelen "Analysing Performance and Performing Analysis" (1999) og diskuter fremstillingens holdbarhet og relevans. Gjør kort rede for argumentasjonen i Guldbrandsens artikkel "...

Published Jan. 23, 2013 5:25 PM

Pensumlisten er nå oppdatert. Fischer-Lichte er satt inn, Kjelstadli er tatt ut.

Published Jan. 23, 2013 2:44 PM

Det skal leveres fire korte kvalifiseringsoppgaver i løpet av kurset. Disse bedømmes med godkjent/ikke godkjent. Alle fire må være godkjent før man kan gå opp i eksamen i emnet. Se nærmere info på semestersiden. Her er frister for kvalifiseringsoppgavene i vår: Mandag 11.2. Oppgaver i analyse (kunstmusikk) Mandag 25.2. Oppgaver i analyse (jazz og populærmusikk) Mandag 11.3. Oppgaver i estetikk/performativitet og/eller historiografi Mandag 2.4. Oppgaver i estetikk/hermeneutikk og/eller historiografi.

Published Jan. 18, 2013 2:34 PM

Velkommen til metodekurset 'Historie, Analyse, Estetikk.' Kompendium er å få kjøpt i kopiutsalget på Akademika. Til første forelesning (på Sem 2 onsdag 23.1. kl. 14.15 - 16) leses tekstene av Kerman og McClary.