Kvalifiseringsoppgave 4 (estetikk og performativitet)

Besvar ENTEN oppgave 1 ELLER oppgave 2. Oppgave 1 sendes til peter.edwards@imv.uio.no, oppgave 2 sendes til tanja.orning@nmh.no

Frist: mandag 24. mars.

OPPGAVE 1:

I “Fragment om musikk og språk” skriver Adorno: “Å interpretere språk vil si: å forstå språk, å interpretere musikk: å gjøre musikk.” Slik sett er musikalsk mening ikke å finne som en kode implisitt i et verk, men noe som blir til gjennom fortolkning.

Drøft forholdet mellom musikk og språk i lys av Adornos og/eller Barthes tekster på pensumet. Legg vekt på rollen til det lyttende subjektet som delaktig i fortolknings- og skapningsprosessen.

ELLER

OPPGAVE 2:

Nicolas Cooks utsagn (s. 206): "to understand music as performance, then, means to see it as an irreducibly social phenomenon, even when only a single individual is involved," leder musikkforskningen vekk fra verkbegrepet og fokuset på musikken som objekt.

Erika Fischer-Lichte argumenterer for en performativ estetikk der materialitet og "verket som handling" oppstår eksklusivt i sanntid, og aldri kan gjentas på eksakt samme måte.

Hvilke metodologiske implikasjoner har den performative vendingen for musikkforskningen? Hvordan kan en performativ estetikk brukes som metode? Diskutér gjerne eksempler fra pensumtekstene. Fischer-Lichte bruker hovedsakelig eksempler fra teater og performance, men trekk gjerne fram poenger som kan benyttes i musikkforskning.

Published Mar. 14, 2014 9:18 AM