3. kvalifiseringsoppgave

Velg ENTEN oppgave A om historiografi – ELLER oppgave B om performativitet. 

ENTEN:

Oppgave A:

Carl Dahlhaus (1989) diskuterer det kompliserte forholdet mellom estetisk og historisk forståelse av musikk. Hvordan kan de forenes? Gjør rede for noen vesentlige poenger i hans argumentasjon, alt mens du diskuterer dem kritisk underveis. 

ELLER: 

Oppgave B:

Erika Fischer-Lichte (2008) argumenterer for en performativ estetikk der "verket som handling" oppstår i selve framføringen og aldri kan gjentas på eksakt samme måte.

Hvilke metodologiske implikasjoner har den performative vendingen for musikkforskning? Hvordan kan en performativ estetikk brukes som metode? Fischer-Lichte bruker hovedsakelig eksempler fra teater og performance, men trekk gjerne fram poenger som kan benyttes i musikkforskning.

Skriv maks 2 sider à 2300 anslag. Besvarelsen sendes på epost direkte til:

e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Frist: Torsdag 16. mars kl. 12:00

Published Mar. 9, 2017 6:07 PM - Last modified Mar. 9, 2017 6:07 PM