Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
17.01.2012 | Even Ruud | Kvalitativ metode, det kvalitative forskningsintervjuet, musikkpsykologi og musikkterapi | Tar for meg kjennetegn ved kvalitativ forskningsmetode og sier noe om det kvalitative forskningsintervjuet. Deretter gjennomgår jeg artikkel av Clarke om "Music and Psychology" - og hans begrep "affordance"; Ruud "Music and Identity" og sier noe om musikkterapi ut fra artikkelen: "The Tradition from the Humanities" (Ruud). | |
24.01.2012 | Hans Weisethaunet | Feltarbeidútvalgte kulturteoretiske emner | Weisethaunet foreleser over følgende pensum: Feld, Steven. 2007. "Dialogic Editing: Interpreting how Kaluli read Sound and Sentiment." Antonius CGM Robben & Jeffrey A Sluka (eds.). 2007. Ethnographic Fieldwork. An Anthropological Reader, Blackwell, s. 417-430 Feld, Steven. 1982. Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, s. 1-84 [Alternativt hele boka] Marcus, George. 1995. “Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography.” Annual Review of Anthropology 24: s. 95-117. Myers, Helen. 1993. "Introduction." , Vol 1. s. 3-16. Ortner, Sherry. 1984. "Theory in Anthropology since the Sixties." Comparative Studies in Society and History, Vol. 26, No. 1. (Jan., 1984), s. 126-166 | |
31.01.2012 | Even Ruud | Tolkning av data, musikkpedagogisk teori | Artikkel av Ruud "Kvalitativ metode i musikkpedagogisk forskning". Eksempler på intervju og intervjutolkning fra artikler av Storsve, Westby og Ruud "Håp og anerkjennelse", "Music and Identity". Musikkpedagogikk og kulturteori: artikler/bokkapitler av Ruud, Dyndahl, Fock. | |
07.02.2012 | Mats Johansson | Performancestudier: Teori og metodologi | Litteratur: Schechner, Richard (2006) Performance studies: an introduction. New York, Routledge. Kap.1, Kap.2. | |
14.02.2012 | Tellef Kvifte | Musikk og identitetskonstruksjon-et eksempel fra folkemusikkforskningshistorien | Pensum: Artikler/kapitler av Kvifte, Small | |
21.02.2012 | Studieuke | |||
28.02.2012 | Stan Hawkins | Subjectivity and Agency in Popular Music | Hawkins dekker følgende pensum i sine to dobbeltforelesninger: Hawkins, Stan. 2009. ‘Pop Subjectivities: Poise and Spectacle ‘ i The British Pop Dandy. Ashgate. S. 37-63 Hawkins, Stan. 2001. ‘Musicological Quagmires in Popular Music: Seeds of Detailed Conflict’ i Popular Musicology Online, 12s McClary, Susan. 1994. “Same as it Ever Was: Youth Culture and Music”, in Microphone Fiends: Youth Music and Youth Culture, A. Ross and T. Rose (eds), s. 29-40 Maus, Fred Everett 2004. “Sexual and Musical Categories”, I: Arved Ashby (ed.): The Pleasure of Modernist Music: Listening, Meaning, Intention, Ideology, Rochester: University of Rochester Press, 2004, s. 153-175 (23 s). Middleton, Richard. 2006. ‘Introduction’ i Voicing the Popular: On the Subjects of Popular Music. London: Routledge, s. 1-36 (36s) Moore, Allan F. 2007. ‘Introduction’ i Critical Essays in Popular Musicology. Ashgate, s. ix-xxii (13s) Toynbee, Jason. 2000. ‘Genre-cultures’ (kap. 4) i Making Popular Music: Musicians, Creativity and Institutions. Lodnon: Arnold, s. 102-129 (27s) | |
06.03.2012 | Svein Bjørkås | Kvantitativ metode i musikksosiologisk forskning | Pensumartikkel: Hovden, Jan Fredrik (2002:) “Arvingane. Studentar og kulturinstitusjonane” i Bjørkås, Svein (red): Individ, identitet og kulturell erfaring, Høyskoleforlaget. | |
13.03.2012 | Steven Feld | Identity and Difference in Afro-American Music | Forelesning over pensumartikler: Born og Hesmondhalgh 2000 Danielsen 2008 Gilroy 1993 | |
20.03.2012 | Even Ruud | Seminar Gruppe A | Gruppe A | |
27.03.2012 | Mats Johansson | Seminar Gruppe B | Gruppe B: |
Undervisningsplan
Publisert 1. des. 2011 17:06
- Sist endret 2. feb. 2012 10:10