Pensum/læringskrav

Kurset har fått arbeidstittel “Opera i barokken c.1650–1760”

Kurset går på tirsdager kl. 09.15–11 i Sem1 (ZEB-bygget).

Kurset er et samarbeid mellom Teatervitenskap (IKOS) og Musikkvitenskap.

Utvalgte (og utsøkte) sentrale operaverker fra denne epoken vil bli gjenstand for analyse og forsøkes belyst i sammenheng med den europeiske teater- og musikkhistorien, sees i forhold til utviklingen av musikklivet og musikklivets dominerende verdier og holdninger – og settes inn i en estetisk og en resepsjonshistorisk kontekst, samt i en viss grad sees i lys av samtidens historie.

Forslag til Kjernepensum (ca 400s.) MUS4420, TEA 4123

(utvalg gjøres senere)

Kerman, Joseph: Opera as Drama. Los Angeles 2006. (kap. 1–4, ca. 130s)

New Grove: “Opera” (www.grovemusic.com) (ligger som pdf-fil på serveren, til og med 1700-t ca. 30s)

Dahlhaus, Carl: “What is a Musical Drama?” i Cambridge Opera Journal, 1, 2 s. 95–111 (ligger på serveren)

Schmidgall, Gary: Literature as opera. New York:Oxford UP 1977. (1. kapittel, ca 30s, blir lagt ut på serveren, [aktuelt er også kap. 2 om Händel operaer s. 35–65])

Wikshåland, Ståle: “Uten en tråd? Forførelsens kunst i L’incoronazione di Poppea”. (Artikkel fra bok. 23s., legges på serveren)

Dean, Winton and John Merrill Knapp: Handel’s Operas. 1704-1726, Clarendon Press, Oxford 1995 (første utgave 1987), evt. de to første kapitlene: “Handel as Opera Composer”, pp.1-21, og “Performance Practice”, pp. 22-37

Strohm, Reinhard: Essays on Handel and Italian Opera, Cambridge University Press, 1985. (s. 93–104)

Schultz, William Eben: Gay’s Beggar’s Opera – Its Content, History & Influence. New York 1923. (s. 1–42, legges på serveren [aktuelt stoff også s. 122–215])

Jørgen Langdalen: “Reformens retorikk : Gluck og Rousseau” i boken Frihetens århundre : litteratur, kunst og filosofi i Frankrike på 1700-tallet : en antologi, redigert av Knut Ove Eliassen, Svein-Eirik Fauskevåg, Knut Stene-Johansen (Oslo: Spartacus 1998), pp. 75–112, tilsammen 38 sider. (legges på serveren)

Susan McClary: “Gender Ambiguities and Erotic Excess in Seventeenth-Century Venetian Opera”. (utdrag fra bok, 21s., legges på serveren.)

Hov, Live: “Scene og sal i operateatret” og “Spill og skikkelser” (s. 148–206), i Grinde, Nils (red.): Veneziansk opera fra Monteverdi til Händel : essays med emner fra det første århundre av operaens historie i Italia. Skriftserie fra Institutt for musikk og teater / Universitetet i Oslo, Avdeling for musikk og teater UNIPUB:1994:1 (269 s.) [INNHOLD ellers: “Innledning” (Grinde), “Tapte betydninger” (Wikshåland), “Sluttspill” (Wikshåland), “Tekstfortolkningens register” (Wikshåland), “Sang som metafor i veneziansk opera” (Langdalen), “Sartorio og Pallavicino” (Grinde), “Handel og véneziansk opera” (Grinde), “Coda” (Grinde)]

Aarset, Hans Erik : Gjenreiste verdener : senbarokk musikkdramatikk som tverrestetisk scenekunst : Vivaldi - Händel – Rameau. Trondheim : Tapir akademisk forl. 2008

Annen litteratur (NB! Studentene velger fra denne oversikten i forhold til sitt spesialvalg)

Grinde, Nils, Jørgen Langdalen, Kjell Skyllstad: Neapolitansk opera fra Händel til Mozart : essays med emner fra italiensk opera på 1700-tallet. Skriftserie fra Institutt for musikk og teater / Universitetet i Oslo, Avdeling for musikk og teater, UNIPUB 1997:1 (305 s.) [INNHOLD: “Forord” (Grinde), “Neapolitansk opera, hva er det?” (Grinde), “Christoph Willibald Gluck” (Langdalen), “Joseph Haydn” (Grinde), “Wolfgang Amadeus Mozart” (Skyllstad), “Operaen på 1700-tallet” (Grinde)]

Rosand, Ellen: Opera in seventeenth-century Venice : the creation of a genre. Berkeley 1991, (ligger som digitalbok på nettet/UB)

Balme, Christopher: The Cambridge Introduction to Theatre Studies, Cambridge University Press 2008, særlig kap. 8 og 9: “Performance Analysis” og “Music Theatre”, pp. 132-160 (evt. også kap. 7: “Text and Performance”, pp. 118–131)

Larue, Steven: Handel and his Singers, Clarendon Press, Oxford 1995, særlig kap. 4: “Margherita Durastanti as Leading Man and Leading Woman”, pp. 80-104, og kap. 5: “Senesino and the Heroic-Anti-Heroic Male Role”, pp. 105–124

Lindenberger, Herbert: Opera in History. From Monteverdi to Cage, Stanford University Press, 1998, kapittel om “Handel and the Poetics of Opera Seria”, pp. 51-80

Dean, Winton ; “Production style in Handel’s operas”, pp. 249-61, in The Cambridge Companion to Handel (ed. Donald Burroughs), Cambridge University Press, 1997.

Hogwood, Christopher: Handel, Thames and Hudson, 2007 (første utgave 1984), særlig kap. 3: “London: the Heyday of Opera (1710-28)”, pp. 49-89 (samt evt. “London: the Decline of Opera (1729-37), pp. 90-139.

Levin, David: Unsettling Opera, The University of Chicago Press 2007, særlig “Preface” og kap. 1: “Dramaturgy and Mise-en-Scene”, pp. ix-xix, 1-35.

Calhoun, Winton: John Gay and the London Theatre. Lexington,KY 1993.

Parker, Roger: The Oxford Illustrated History of Opera. OUP:Oxford 1994

Weiss, Piero: Opera. A History in Documents, Oxford University Press 2002 (s. 34–129)

Feldman , Martha: Opera and Sovereignty. Transforming Myths in Eigteenth Century Italy, The University of Chicago Press 2007, evt. kap. 1: “Evenings at the Opera”, pp. 1-41.

Abbate, Carolyn: In Search of Opera, Princeton University Press 2001, særlig “Preface” Dessuten artikkel i Critical Inquiry, Vol. 30 no. 3: “Music - Drastic or Gnostic?” se http://criticalinquiry.uchicago.edu/issues/v30/30n3.Abbate.html eller http://www.uchicago.edu/research/jnl-crit-inq/issues/v30/30n3.Abbate.html

Et noteutvalg vil også legges på serveren.

Publisert 5. apr. 2011 09:52 - Sist endret 31. mai 2011 09:12