MUSIKALSK GJENBRUK I DET 20. ÅRHUNDRE
Hva skjer når en moderne komponist siterer verker fra den vestlige kunstmusikkens kanon? Gjentas fortiden, eller endres den? Er de nye verkene kommentarer eller originale komposisjoner? En rekke viktige komposisjoner fra det 20. århundre gjør tilbakeblikk på tradisjonen i form av sitater eller ”rekomponering” av fullstendige komposisjoner. Slike sammensatte verker problematiserer det estetiske idealet om det enhetlige, autentiske og lukkede verk. Samtidig settes viktige estetiske og historiefilosofiske begreper som fragment og helhet, tradisjon og brudd, modernisme og postmodernisme i spill. Å studere denne formen for musikalsk gjenbruk gir en dypere forståelse av viktige aspekter ved det 20. århundrets musikkestetikk slik den fremstår hos sentrale komponister som Ives, Berio, Pousseur, Kagel, Schnebel og Zender. Hva lærer du?I dette kurset vil vi studere musikalsk gjenbruk både gjennom lytterbaserte analyser av verker og gjennom studier av fagtekster fra musikkvitenskap, estetisk teori og filosofi. Du skal få øvelse i å:- analysere musikk i et tverrestetisk perspektiv
- vurdere hvordan filosofiske konsepter og musikkverker kan belyse og problematisere hverandre gjensidig
- diskutere egenarten i ulike komponisters gjenbruk av fortidig musikk og hvilke estetiske og historiefilosofiske spørsmålsstillinger de enkelte verkene reiser
Forberedelse til forelesningene:
Vi legger opp til en del samtale om verker og tekster, og derfor er det en fordel om dere i forkant av forelesningene leser tekstene og lytter til verkene som er satt opp for den aktuelle datoen. Dessuten anbefaler vi å lese boken "Remembering the Future" av komponisten Berio tidlig i semesteret - en lettlest og reflektert førstehåndsrapport som gir en verdifull kontekst til hele kurset.Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
24.08.2011 | Marion Hestholm og Håvard Enge | Seminarrom 1 ZEB 110 | Introduksjon. To typer musikalsk gjenbruk: montasje og rekomposisjon. | Avlyst. |
31.08.2011 | Marion Hestholm | Seminarrom 1, ZEB 110 | Montasje, del 1: Montasje og organisisme (Berio) | Forberedelse: les Hestholm (2009), Eisenstein (2010), Adorno (1992), Osmond-Smith (1985) og Deleuze/Guattari (1987), og lytt til Luciano Berio: "Sinfonia" (1968), 3. sats. Sammenlign også med Gustav Mahler: 2. symfoni (1894), 3. sats. |
14.09.2011 | Marion Hestholm | Seminarrom 1, ZEB 110 | Montasje, del 2: Montasje og narrativitet (Ives) | Forberedelse: les Burkholder (1995, i kompendiet), McDonald (2004), Monelle (2000) og Metzer (2003, kap. 1) og lytt til Charles Ives: "The Fourth of July" (1913) |
21.09.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 1, ZEB 110 | Rekomposisjon, del 1. Fra arrangementshåndverk til kritisk lesning | Forberedelse: les Metzer (2003, introduksjon), Burkholder (1994, online), Griffiths (2010) og Bicknell (2001) og lytt til Schnebel: "Beethoven-Sinfonie" (Fronter), og prøv å finne et eksempel på musikalsk gjenbruk selv. |
26.09.2011 | Håvard Enge og Marion Hestholm | Seminarrom 3, ZEB 13.15-15.00 | Seminar | Idéverksted om tema for semesteroppgaven. Lytting til verkforslag. |
28.09.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 1, ZEB 110 | Rekomposisjon, del 2: Den uferdige fortiden (Webern og Schnebel) | Forberedelse: les Metzer (2003, Interlude + kap. 3/4), Schnebel (1998), Straus (1986) og Warnaby (1993) og lytt til Webern/Bach: "Das musikalische opfer - Ricercare" (1935) og Dieter Schnebel: "Re-Visionen" (1972-89). |
17.10.2011 | Marion Hestholm | Seminarrom 3, ZEB 13.15-15.00 | Seminar | Studentinnlegg: |
19.10.2011 | Marion Hestholm | Seminarrom 1, ZEB 110 | Montasje, del 3: Montasje og drømmelogikk (Kagel). | Forberedelse: les Heile (2006), Deleuze (1990) og Hestholm (2010, i kompendiet) og se på Mauricio Kagels film "Ludwig van" (1970) på YouTube. |
24.10.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 1, ZEB 110 | Seminar | Studentinnlegg: |
26.10.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 1, ZEB 110 | Rekomposisjon, del 3. Dialoger med Schubert og Schumann (Berio, Zender og Pousseur) | Forberedelse: les Wishart (2000), Kogler (2003), Hiekel (2007), Metzer (2000, online) og Enge (2010, online), og lytt til Luciano Berio: "Rendering" (1988-90), Hans Zender: Schuberts "Winterreise" (1993) og Henri Pousseur: "Dichterliebesreigentraum" (1993). Sammenlign også med Schubert: "Winterreise" og Schumann: "Dichterliebe". |
31.10.2011 | Håvard Enge/ Marion Hestholm | Seminarrom 3, ZEB 13.15-15.00 | Seminar | Besøk av komponisten Lars Petter Hagen! Les bakgrunnsstoff på Fronter under nettlenker. |
02.11.2011 | Marion Hestholm | Seminarrom 1, ZEB 110 | Montasje, del 4. Oppsummering. Utdyping av forholdet mellom musikk og filosofi. | Forberedelse: repeter Adorno (1992), Deleuze (1990) og Deleuze/Guattari (1987) |
07.11.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 3, ZEB 13.15-15.00 | Seminar | Studentinnlegg: |
09.11.2011 | Håvard Enge | Seminarrom 1, ZEB 110 | Rekomposisjon, del 4. Produktive sammenstøt mellom epoker og kunstarter (Zender og Berio). Kategoriene modernisme, avant-garde og postmodernisme. | Forberedelse: les Tillman (2002), Bürger (1984) og Enge (2010, i kompendiet), les ferdig Berio (2006) og lytt til Zender: "Hölderlin lesen I" (1979). |
14.11.2011 | Marion Hestholm og Håvard Enge | Seminarrom 3, ZEB 13.15-15.00 | Seminar | Besøk av komponisten Eivind Buene! Les bakgrunnsstoff på Fronter under nettlenker. |