Forelesning 3 (MUS2860 / 4860 - vår 2004)

Kunstig intelligens og musikk

Forelesningsnotater i MUS4820 - Lydteori2 av Alexander Refsum Jensenius
Institutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo

Introduksjon

Kunstig intelligens (Artificial Intelligence - AI) er ikke bare et stort fagområde i seg selv, men har etterhvert også blitt svært viktig som verktøy innen en rekke andre fag. Dette gjelder også forskjellige retninger innen musikkforskning: analyse, teori, syntese, komposisjon. Å kunne lage kunstige systemer som kjører på datamaskiner er interessant i seg selv for å effektivisere f.eks. analysearbeid, men det er også en av de beste måtene for å forstå mer av vår egen intelligens, altså hvordan hjernen fungerer.

 

Hva er intelligens?

  • Stor faktakunnskap?
  • Evnen til å legge sammen store tall?
  • Evnen til å resonnere?
  • Evnen til å forstå menneskelige skriftspråk?
  • Evnen til å forstå tale?
  • Evnen til å se et kjent ansikt i en menneskemengde?
  • Det finnes ingen gode svar på hva intelligens er
  • Definisjonen på intelligens forandrer seg gradvis
  • I pre-datamaskin-tid var det komplisert å legge sammen store tall => intelligens
  • I dag er vi mer opptatt av evnen til å resonnere og se komplekse sammenhenger
  • En definisjon er at intelligens er å kunne løse et problem

 

Hjernen og nevroner

 

Hjernemålinger

 

Gruppering - Gestaltprinsipper

 

Forskjellige typer kunstig intelligens

Forskning på kunstig intelligens kan deles inn i flere forskjellige hovedkategorier:

Den sistnevnte kategorien er den nyeste, og skiller seg endel fra de to øverste. Den dreier seg om å lage kunstige systemer som utvikler seg evolusjonært, det vil si at den arver egenskaper fra de tidligere lagene ("foreldrene"). Utvelgelsen foregår på grunnlag av selektering av forskjellige parametre. I de siste årene har slike algoritmer blitt brukt endel innen komposisjon (f.eks. Eduardo Reck Miranda og Palle Dahlstedt).

I en mer generell diskusjon om kunstig intelligens og musikk er det mer relevant å gå inn på de to førstnevnte punktene og se litt på forskjellene mellom dem.

 

Symbolsk vs. Nevralt

  • Symbolsk
  • Logisk
  • Serielt
  • Presist
  • �Ekspert-system�
  • Regelbasert
  • Datamaskin
  • Nevralt
  • Distribuert
  • Parallelt
  • "Upresist"
  • Evaluerende
  • Interpolerende
  • Menneske

 

Anbefalt litteratur:

Fordypning:

  • Griffith, Niall, and Peter M. Todd, eds. 1999. Musical Networks. Parallel Distributed Perception and Performance. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • Gurney, Kevin. 2004. Computers and Symbols versus Nets and Neurons
  • Leman, Marc. 1995. Music and Schema Theory. Edited by T. S. Huang, T. Kohonen and M. R. Schroeder, Spring Series in Information Sciences. Berlin: Springer.
  • Leman, Marc, Micheline Lesaffre, and Koen Tanghe. 2001. Toolbox for Perception-Based Music Analysis - Concepts, Demos, and Reference Manual.
  • Todd, Peter M., and D. Gareth Loy, eds. 1991. Music and Connectionism. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Eksempler:

Programvare: