Informasjon til sensor: Alle kriteriene skal inngå i den samlede vurderingen. Hver kandidat vurderes individuelt i forhold til emnets læringskrav, det gjennomføres ikke aktiv normalfordeling.
Generelt sensorveiledningsskjema
Informasjon om emnet
Emnekode og navn | KRIM1000 – Innføring i kriminologi |
Læringskrav og litteraturliste | |
Nivå og forkunnskapskrav | Bachelornivå. Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse. |
Eksamensform og aktuelle hjelpemidler |
6 t skriftlig digital skoleeksamen Hjelpemidler: Ordliste og alminnelig ordbok |
Sist oppdatert | 06.11.2018 |
Vurderingskriterier
Karakter | Overordnede retningslinjer for karakterfastsettelse |
Førsteinntrykk og lesbarhet, kunnskap og innhold, refleksjon og selvstendighet (bacheloremner)
|
Formelle |
A: Fremragende
|
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.
|
Eksamensbesvarelsen gir klare og presise svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten viser et høyt kunnskapsnivå, en særdeles god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en meget god forståelse for emnets kriminologiske problemområde. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes sikkert, selvstendig og reflektert i drøfting av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Drøftingen bæres oppe av analytiske problemstillinger, framstillingen er klart resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|
B: Meget god | B: Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet |
Eksamensbesvarelsen gir meget gode svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten viser en meget god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en god forståelse for emnets kriminologiske problemområde. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes selvstendig i drøfting av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Framstillingen er resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|
C: God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
Eksamensbesvarelsen svarer på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten viser en ryddig og god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en ganske god forståelse av emnets kriminologiske problemområde. Relevante begreper, teorier og empirisk kunnskap brukes i drøftingen av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Besvarelsen viser svakheter når det gjelder presisjon i begrepsbruk og evne til analytisk anvendelse av kunnskapen, kriminologisk resonnement og argumentasjon. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|
D: Brukbar
|
D: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
|
Eksamensbesvarelsen gir mangelfulle svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten kan gjøre greie for deler av den emnerelevante litteraturen (pensum), men viser usikkerhet i forståelsen av emnets kriminologiske problemområde. Besvarelser preges av gjengivelse og i liten grad drøfting av teorier, begreper og empirisk kunnskap, samt upresis og til dels feilaktig begrepsbruk. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|
E: Tilstrekkelig | E: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
Eksamensbesvarelsen gir uklare svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten viser noe kunnskap om, men en svært mangelfull oversikt over emnerelevant litteratur (pensum). Viser også en svak forståelse av emnets kriminologiske problemområde. Begreper og teorier er til dels feilaktig gjengitt. Ingen relevant drøfting av oppgitte problemstillinger. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|
F: Ikke Bestått | F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet |
Eksamensbesvarelsen svarer ikke på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e). Kandidaten har kun svært overflatisk oversikt over den emnerelevante litteraturen (pensum), og viser store hull i kunnskapen om emnets sentrale temaer. Prestasjon som ikke oppfyller minimumskrav i forhold til emnets læringsmål. Prestasjon som ikke oppfyller fagets minimumskrav teoretisk, empirisk og/eller etisk. |
Eksamensbesvarelsen viser:
|