Tidligere gitte eksamensoppgaver
HØST 2003:
Semesteroppgave:
Velg én av to oppgaver:
1. Nederst på siden er en kurve som viser utviklingen av etterforskede lovbrudd fra 1960 til 2001. Drøft utsagnet "Kriminaliteten stiger" ut fra pensum.
2. Drøft med utgangspunkt i teoriene om individualprevensjon og allmennprevensjon om fengselsstraff forebygger kriminalitet.
Skoleeksamen 4 timer:
Fordypningsoppgave 3 timer: Drøft sammenhengen mellom alder og kriminalitet ut fra delkulturteorier beskrevet i boken til Ragnar Hauge, "Kriminalitetens årsaker".
Tilleggsoppgave 1/2 time:Hva menes med de to begrepene publikumsbestillinger og politiinitiativer slik Liv Finstad bruker begrepene i boken "Politiblikket".
Tilleggsoppgave 1/2 time: Hvordan bruker Merton og Durkheim begrepet anomi? (rediger)
Utsatt eksamen 4 timer:
Utdypingsoppgave 3 timer: Beskriv og drøft hva som menes med konfliktperspektivet i kriminologi.
Tilleggsoppgave, 1/2 time per oppgave: 1. Hva er forebygging av kriminalitet? Beskriv ut fra pensum. 2. Hva er kvalitativ og kvantitativ metode?
VÅR 2004:
Skoleeksamen 2x4 timer:
Dag 1: Drøft kriminalstatistikken som målestokk for kriminalitetsutviklingen.
Dag 2: Drøft sammenhengen mellom kjønn og kriminalitet med utgangspunkt i Berit Vegheims kap. i Kriminologi, "Kjønn og kriminalitet".
HØST 2004:
Semesteroppgave:
Velg en av to oppgaver:
1. Drøft ulike forståelser av ungdomskriminalitet
2. Beskriv sosial kontroll med utgangspunkt i arbeidene til Christie, Currie, Høigård og Quinney på pensumlista.
Skoleeksamen 4 timer:
Beregn ca 3,5 timer på å arbeide med en av disse oppgavene: 1. Drøft ulike begrunnelser for fengselsstraff eller 2. Drøft feilkilder i kriminalstatistikken.
Beregn ca. 30 minutter på denne oppgaven:1. Hva er stigmatisering?
Utsatt skoleeksamen 4 timer:
Beregn ca 3,5 timer på å arbeide med en av disse oppgavene. 1.Beskriv og drøft styrke og svakheter ved kriminalstatistikken som kilde for beskrivelse av kriminalitet. 2. Drøft fengselsstraff som middel for å hindre lovbrudd. Hva sier Balvig og Christie om dette?
Beregn ca. 30 minutter på denne oppgaven: Hva sier Liv Finstad om sammenhengen mellom publikumsbestillinger og politiinitiativ?
Utsatt skoleeksamen 4 timer:
Beregn ca 3,5 timer på å arbeide med en av disse oppgavene:1. Drøft sammenhengen mellom sosial kontroll og kriminalitet. 2. Drøft forholdet mellom rett og samfunn ut fra Kristian Andenæs’ artikkel på pensum
Beregn ca. 30 minutter på denne oppgaven: Beskriv gangen i en straffesak.
VÅR 2005:
Skoleeksamen 6 timer:
Velg en av disse oppgavene: 1. Drøft fordeler og ulemper ved å styrke den formelle kontrollen i samfunnet. 2. Drøft kriminologiske teorier med særlig relevans for ungdomskriminalitet.
Alle skal gi en kort besvarelse av denne oppgaven, bruk ca ½ time: Hva menes med uttrykket «mørketall» i kriminalstatistikken? Hva er mulige feilkilder til denne statistikken. Legg vekt på å vise forskjellen på disse to begrepene.
Høst 2005
Skoleeksamen: velg en av to oppgaver:
1. Mørketall og statistiske feilkilder vurdert i forhold til ulike typer lovbrudd. Eller 2. Gi en kort redegjørelse for Howard Beckers stigmamodell og Albert Cohens delkulturteori. Drøft deretter muligheten for å kombinere disse to tilnærmingsmåtene for å analysere lovbrudd som gruppefenomen.
Obligatorisk semesteroppgave: Velg en av to oppgaver:
1. Drøft relevansen av og begrensningene ved W.H. Miller og H.A. Block - A. Niederhofers delkulturteorier for dagens samfunn og ungdom.
2. ”Straffens begrunnelser og dilemma.”
Utsatt skoleeksamen: Besvar følgende oppgave: Drøft konfliktteorienes relevans for forståelse av kriminalitet og kriminalitetskontroll.