Pensum/læringskrav

Pensum er orientert rundt samfunnsvitenskapelige perspektiver, metode og forskningsetikk og er på 794 s. I tillegg er det satt opp et valgfritt pensum. Studentene kan etter eget ønske bytte deler av det oppsatte pensum mot bidrag fra det valgfrie pensum. Ved et bytte av pensum skal det totale antall sider tilsvare sidetallet for det oppsatte pensum (794 s).

Pensum - 794 s

Alver, Bente Gullveig og Ørjar Øyen (1997): Forskningsetikk i forskerhverdag: vurderinger og praksis. Oslo: Tano Aschehoug. 182 s.

Hennum, Ragnhild (1992): "Innføring i rettskilder og rettskildebruk". Stensilserie nr. 71. Institutt for kriminologi, UiO. 36 s.

Haavind, Hanne (2000): Kjønn og fortolkende metode. Oslo: Gyldendal. Kap: "Studier av konsistens och föranderlighet i könsinnebörder – att arbeta med dubla analytiske utgångspunkter" (Eva Magnusson), Destabiliserende diskursanalyse:veje ind i poststrukturalistisk inspireret empirisk forskning (Dorthe Marie Søndergaard). tils 83 s.

Johannessen, Asbjørn, Per Arne Tufte og Line Kristoffersen (2006): Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode, 3. utgave. Oslo: Abstrakt forlag. Kap 1, 2, 3, 4, del III, del IV, kap 18, 19. 187 s.

Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Red. av Harriet Holter og Ragnvald Kalleberg Oslo: Universitetsforlaget, 1996. Pensum: Kap: "Fra kvalitative metoder til kvalitativ samfunnsforskning" (Harriet Holter), "Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog" (Ragnvald Kalleberg), "Erfaringer fra feltarbeid" (Anne Solberg), "Begrunnelsenes koreografi: Om kvalitativ ikke-statistisk representativitet" (Jette Fog) og "Analyse av kvalitative data: Fiksérbilde eller puslespill?" (Håkon Leiulfsrud og Bjørn Hvinden). tils 122 s.

Liv, fortælling, tekst: streiftog i kvalitativ sociologi. Red. av Michael Hviid Jacobsen, Søren Kristiansen og Annick Prieur. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2002. Pensum: Kap. ”Introduktion”, 1, 2, 4, 5, 6 og 12. s. 9-75, 109-181 og 315-340. 163 s.

Sollund; Ragnhild: Tested Neutrality: Emotional Challenges in Qualitative Interviews on Homicide and Rape I: Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention 2008, Vol 9, Issue 2 s. 181-201. 21 s.

Valgfritt pensum:

Studentene kan velge én eller flere av følgende bidrag som de bytter mot bidrag på ovennevnte felles pensum. Samlet sidetall skal tilsvare sidetallet for det opprinnelige felles pensum (773 s)

Aubert, Vilhelm (1967): "Rettssosiologiens problemer og metoder" i Rettssosiologi (kap. 1 , s. 11-30). 19 s.

Glaser, Barney G. og Anselm L. Strauss (1967): The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Aldine de Gruyter, s. 1-44, 43 s.

Hviid Jacobsen, Michael og Annick Prieur (2002): ”Quo Vadis Grounded theory” i Liv, fortælling, tekst: streiftog i kvalitativ sociologi. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Kap 3: , s 77-107, 30 s.

Publisert 21. mars 2012 08:20 - Sist endret 31. mai 2012 12:09