KRIM4918 – Etnografisk kriminologi
Kort om emnet
Etnografisk metode har stått sentralt i kriminologi og sosiologi helt fra Chicagoskolen, og feltstudier har spilt en nøkkelrolle for fagutviklingen både metodisk og teoretisk. Emnet gir en innføring i etnografisk metode og presenterer både feltarbeidets klassikere og nyere etnografiske studier med vekt på institusjonsforskning, profesjonsforskning og etnografiske studier av marginaliserte grupper. Emnet tar også opp veien fra observasjoner til teori, analysestrategier og hvordan man kan bruke et empirisk feltmateriale til teoriutvikling. Studentene skal også gjennomføre en praktisk observasjonsøvelse og få egen erfaring med etnografisk metode.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Emnet gir deg kunnskap om:
- feltarbeidets klassikere og nyere etnografiske studier om institusjonsforskning, profesjonsforskning og marginaliserte grupper
- metodologiske redskaper til å gjennomføre observasjonsstudier og kriterier for å vurdere eget og andres feltarbeider teoretisk, praktisk og forskningsetisk
- hvordan man kan bruke empirisk feltmateriale til teoriutvikling
- hvordan observasjoner av interaksjoner kan belyse overordnete sosiologiske sammenhenger
Ferdigheter
Du skal kunne:
- gjennomføre en observasjonsstudie, skrive feltnotat og delta i faglig samtale om det å gjennomføre en observasjonsstudie
- vite forskjellen mellom ulike observatørroller og hvordan man håndterer relasjoner i et feltarbeid
- vurdere kvaliteten i et feltmateriale
- bruke empirisk feltmateriale til teoriutvikling
Generell kompetanse
Emnet skal kvalifisere deg til å:
- gjennomføre observasjonsstudier på en måte som tilfredsstiller metodologiske, teoretiske og forskningsetiske hensyn
- beherske begreper og uttrykksmåter som er knyttet til feltarbeid som vitenskapelig metode
- planlegge og gjennomføre en selvstendig vitenskapelig undersøkelse som bygger på feltarbeid
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Det er ønskelig at studentene enten har noe erfaring med feltarbeid eller har planer om å få det.
Overlappende emner
10 studiepoeng overlapp mot KRIM2918 – Etnografisk kriminologi (nedlagt)
Undervisning
Forelesninger og observasjonsøvelse med påfølgende seminar. Observasjonsøvelse, skriving av feltnotat og påfølgende seminar er et obligatorisk arbeidskrav og må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
En skriftlig innlevering underveis, 5 sider. Innleveringen vurderes av lærerne på emnet og må godkjennes for å gå opp til eksamen.
5 dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på maks 2400 ord. 2400 ord tilsvarer om lag 6 sider med de fleste moderne skrifttyper, font 12 og linjeavstand 1½. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.
Oppgaven til hjemmeeksamen legges ut på emnets semesterside ved starttidspunkt for eksamen. Eksamen skal besvares med kandidatnummer. Kandidatnummeret ditt finner du i Studentweb ca en uke før eksamen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.