Litteratur/læringskrav

Barnerett JUS5970

(JUR1970 finnes lenger ned på siden)

Fagbeskrivelse 

Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett, annen velferdsrett, strafferett og ulike deler av den spesielle forvaltningsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.

Hovedvekten i faget ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet har også Den europeiske menneskerettskonvensjon en sentral plass.

Læringskrav

Læringskrav for JUS5970 - master-emnet på 10 studiepoeng (for jusstudenter, masterstudenter og jurister):

Kunnskap

Studenten skal ha god kunnskap om og forståelse av følgende emner:

• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder

  • de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
  • rettigheter for barn i konflikt med loven,
  • Individuell klagerett for barn
  • barns rett til familie og omsorg,
  • rettigheter for barn med funksjonshemminger, flyktningbarn og barn av minoriteter og urfolk
  • retten til beskyttelse mot vold, overgrep og utnyttelse.

• Barn og foreldre:

  • foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
  • hvem som har foreldreansvaret for barnet
  • barnets faste bosted
  • samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen.

• Det offentlige barnevern:

  • prinsippene i barnevernretten,
  • hjelpetiltak
  • vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon
  • tiltakenes innhold, oppfølging mv.
  • samværsrett etter omsorgsovertakelse
  • særtiltakene for barn med alvorlige adferdsproblemer.
  • barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd,domstoler, fylkesmann).
  • saksbehandlingen i barnevernsaker (herunder reglene om taushetsplikt).

Studenten skal ha kjennskap til følgende emner:

  • Foreldrenes underholdplikt
  • Rettspolitiske vurderinger omkring barnefordeling, samværsrett og barnevern.    

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Identifisere barnerettslige problemstillinger i et saksforhold
  • Finne frem til, analysere og sammenstille rettskilder på dette området med sikte på å fastlegge gjeldende rett
  • Drøfte og løse konkrete rettsspørsmål
  • Utarbeide skriftlige analyser av reglene og fremstille dem muntlig
  • Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper
  • Bidra til å utforme lovforslag, avtaler, osv. på dette området

Generell kompetanse

Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i juridisk arbeid i forvaltningen, som advokat, dommer, i organisasjoner mv.

Litteratur

Innføringslitteratur

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 4. utgave, Universitetsforlaget 2020, kapittel 1.

eller

Høstmælingen,Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg:Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 3. utg. Universitetsforlaget 2016,kap 1 (s.17-30).

Bendiksen, Lena R.L.og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2018, 3. utgave,s.kap.1

Hovedlitteratur

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2018, 3. utgave, s.24-307, unntatt kap.4.1.-4.3 og kap.12

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 4. utgave, Universitetsforlaget 2020, unntatt kapitlene 1, 6, 9, 11, 12 og 13. 

eller

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 3. utgave, Universitetsforlaget 2016, unntatt kapitlene 1, 6, 9, 11, 12 og 13. 

Sandberg, Kirsten: Tilbakeføring av barn etter omsorgsovertakelse, Gyldendal Akademisk, Oslo 2003, kap. 2-3 (s. 35-98).

Kapitlene behandler de sentrale prinsippene i barnevernretten.

Boken finnes ikke lenger å få kjøpt, men den ligger i sin helhet gratis tilgjengelig på Canvas, under vår 2020, JUS5970 fellesrom, mappen filer.

Kristin Skjørten: Foreldretvister – og økt vektlegging av barns synspunkter, i Tidsskrift for arverett, familierett og barnevernrettslige spørsmål 02/2014 s. 79-81.

Kristin Skjørten: Normer i endring: Barns rettigheter og domstolspraksis i foreldretvister med påstander om vold, i Førde, Reidun, Morten Kjelland og Ulf Stridbeck: Cand.mag., cand.med., cand.jur., cand.alt, Festskrift til Aslak Syse, Oslo 2016 (Gyldendal), s. 421-434.

Støttelitteratur:

NOU 2016: 16 Ny barnevernslov. Går utover læringskravene, men det er viktig å kjenne til hovedtrekkene i forslaget.

Backer, Inge Lorange: Barneloven. Kommentarutgave.2.utg.Universitetsforlaget 2008. Går utover læringskravene.

Bendiksen, Lena Renate: Fratakelse av foreldreansvar og adopsjon som barnevernstiltak. En rettsvitenskapelig analyse. Universitetet i Tromsø 2007.11.05 Doktoravhandling, som går ut over læringskravene

Haugli, Trude: Samværsrett i barnevernssaker, 2. utgave 2000 (Universitetsforlaget) Boken går utover læringskravene.

Haugli,Trude og Toril Havik: Samvær i barnevernsaker. Psykologiske og juridiske vurderinger. Universitetsforlaget 2010. Den supplerer den juridiske barnevernlitteraturen.

Kjørholt, Anne Trine: Barn som samfunnsborgere – til barnets beste? Oslo 2010 (Universitetsforlaget).

Kvalø, Kirsten Kolstad og Julia Köhler-Olsen, Barnerett i et nøtteskall, Oslo 2016 (Gyldendal)

Lindboe, Knut: Barnevernrett. 6. utg., Oslo 2012 (Gyldendal)

Ofstad, Kari og Randi Skar: Barnevernloven, kommentarutgave, 6. utg. Oslo 2015 (Gyldendal). Framstillingen går utover læringskravene på en del punkter, men den kan gjerne leses som et nyttig supplement til hovedlitteraturen.

Oppedal, Mons: Akutthjemlene i barnevernloven, Gyldendal 2008. Doktoravhandling, som går ut over læringskravene.

Ravn, Anja Karoline L. og Kristin Skjørten: Offentlig oppnevning av tilsynsperson i samværssaker eller barneloven, Tidsskrift for arverett, familierett og barnevernrettslige spørsmål 02/2016 s. 201-221

Sandberg, Kirsten: Barnekonvensjonen 25 år – status og fremtid, i Geir Kjell Andersland: De Castbergske Barnelover 1915-2015, Oslo 2015 (Cappelen Damm Akademisk).

Sandberg, Kirsten: Plenumsdommen fra desember 2015 – en barnerettslig kommentar, i Tidsskrift for arverett, familierett og barnevernrettslige spørsmål 02/2016 s. 101-105.

Sigurdsen, Randi: Tvangsplassering av barn med utfordrende atferd: En sammenligning av regler i barnevernloven, helse- og omsorgstjenesteloven og psykisk helsevernloven, Bergen 2015 (Fagbokforlaget). Doktoravhandling, som går ut over læringskravene.

Skjørten, Kristin, Rolf Barlindhaug og Hilde Lidèn: Delt bosted for barn. Gyldendal 2007.

Stang, Elisabeth Gording: Det er barnets sak. Barnets rettsstilling i sak om hjelpetiltak etter barnevernloven § 4-14, Universitetsforlaget 2007. Doktoravhandling, som går ut over læringskravene.

Stang, Elisabeth Gording: Grunnloven § 104. En styrking av barns rettsvern, i Geir Kjell Andersland: De Castbergske Barnelover 1915-2015, Oslo 2015 (Cappelen Damm Akademisk).

UNICEF: Implementation Handbook on the Rights of the Child, 2007. En omfattende gjennomgang av barnekonvensjonens artikler, som går ut over læringskravene.

Pensum/læringskrav JUR1970

Fagbeskrivelse

Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett og annen velferdsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.

Hovedvekten i emnet ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet er også Den europeiske menneskerettskonvensjon viktig.

Anbefalte forkunnskaper

Faget er primært beregnet på jusstudenter, og noe kjennskap til juridisk metode forutsettes for å forstå faget. Praktisk erfaring fra rettsanvendelse, f.eks. fra barnevernet, kan i noen grad veie opp for dette.

Merk at undervisning og pensum er utarbeidet for emnet på masternivå. Imidlertid er læringskrav på dette emnet justert for studenter på bachelornivå.

Læringskrav for JUR1970 - bachelor-emnet på 10 studiepoeng:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om og forståelse av følgende emner:

• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder

  • de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
  • barns rett til familie og omsorg,
  • rettigheter for barn med funksjonshemming.

• Barn og foreldre:

  • Foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
  • hvem som har foreldreansvaret for barnet
  • barnets faste bosted
  • samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen

• Det offentlige barnevern:

  • Prinsippene i barnevernretten,
  • Hjelpetiltak
  • vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon,
  • tiltakenes innhold, oppfølgning mv.
  • Samværsrett etter omsorgsovertakelse
  • Barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd, domstoler, fylkesmann).
  • Saksbehandlingen i barnevernssaker.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Identifisere de juridiske sidene av et problemkompleks som omhandler barn
  • Drøfte og løse enklere konkrete rettsspørsmål i de deler av barneretten som er omfattet
  • Fremstille reglene skriftlig og muntlig
  • Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper

Generell kompetanse

Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i utredningsvirksomhet og saksbehandling med innslag av juss.

Litteratur

Innføringslitteratur

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2018, 3. utg., kap 1.

Hovedlitteratur

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 4. utgave, Universitetsforlaget 2020, kapittel 1-5, kapittel 8 og 10.

eller

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 3. utgave, Universitetsforlaget 2016, kap. 1-5, kap. 8 og 10.

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2018, 3. utg.,s.24-297, unntatt kap. 12 og 22

Støttelitteratur

Se JUS5970

Publisert 8. nov. 2019 09:14 - Sist endret 23. apr. 2020 10:45