Part 2

Vi svever rundt i verdensrommet. Nå vil vi prøve å se om vi kan beregne banene planetene følger rundt stjerna.

I denne delen tar vi dere gjennom prosessen med å simulere planetbaner numerisk på datamaskinen. Hvorfor det? Dersom vi skal reise i solsystemet og lande på en annen planet er det jo kanskje viktig å vite hvor planetene befinner seg til en gitt tid? Uansett om du er enig eller uenig, så tar vi en titt på det.

En gang på 1600-tallet satt en middelaldrende tysk matematiker og undersøkte astronomiske observasjoner gjort av en danske. Over en periode på rundt 10 år oppdaget denne mannen at planetenes baner kunne beskrives ved tre enkle matematiske lover.

Det er slik at resultater har lite betydning dersom man ikke tester dem på noe vis. Hvordan kan man da være så sikre på at resultatene man har stemmer? Det kan man ikke, og derfor skal vi teste de resultatene vi har fått fra de numeriske planetbanene!

I dette innlegget skal vi løse tolegeme-problemet numerisk. "Har vi ikke allerede gjort det i simulering av planetbaner?". Vel, jo, men det kommer til å hjelpe oss lite her. Vi trenger data om stjernas bevegelse i solsystemet som en annen gruppe forskere skal bruke til analysen sin! Dermed må vi løse tolegeme-problemet i et annet koordinatsystem, så vi kan registrere stjernas bevegelse!

Nå er det på tide å ta en titt på litt data. Når vi skal undersøke stjerners hastigheter i verdensrommet, er det mye å tenke på.