Gruppeoppgaver og Ukesoppgaver

I dette emnet har vi en rekke forskjellige oppgavetyper som skal hjelpe deg å lære faget.

Oppgaver til miniforelesninger

Tilknyttet miniforelesningene finner du enkle oppgaver som er ment å teste det du har sett i de foregående videoene. Vi anbefaler at du ser på videoene og gjør oppgavene sammen med andre medstudenter.

Seminar-oppgaver

Til seminar-undervisningen har vi laget oppgaver som er ment å øve helt grunnleggende ferdigheter. Dette er ment som det første steget og forbereder deg på oppgavene vi gjør på gruppene. For å kunne løse disse oppgavene bør du ha sett på miniforelesningene eller lest læreboken. Du bør også ha gått gjennom minst ett gjennomarbeidet eksempel fra miniforelesningene eller læreboken. Forskning viser at du lærer best hvis du har gått gjennom eksemplene før du prøver deg på den første oppgaven (Renkl, 2014a,b)

Gruppeoppgaver

Gruppeoppgavene  er ment å bli løst i gruppene hvor dere arbeider sammen om å løse oppgavene med veiledning fra gruppelærer. Oppgavene er ment å gi dere ferdighetene som er nødvendige til å løse hjemmeoppgavene: De skal gi dere et trinn mellom de utvidede eksemplene fra læreboken og hjemmeoppgavene. Oppgavene har form av diskusjonsoppgaver og gruppeoppgaver og er laget slik at de skal kunne løses i diskusjon med andre studenter.

Hjemmeoppgaver

Hjemmeppgavene er det meningen dere skal gjøre hjemme etter gruppene. Mange av oppgavene har fasit eller hint som kan åpnes umiddelbart. Hjemmeoppgavene holder omtrent det nivået vi forventer på eksamen.

Innleveringsoppgaver (obliger / arbeidskrav)

Det er en kort innleveringsoppgave hver uke som øver deg til oppgavene du vil få på skriftlig eksamen. Det blir dessuten gitt to lange innleveringsoppgaver i løpet av semesteret som øver deg til skriftlig eksamen med Jupyter notebook.

Webside for oppgaver

Du finner alle oppgavene på: https://malthent.github.io/electromagnetism/learningmaterial/exercises.html

Referanser

Renkl, A (2014a)  Learning from worked examples: How to prepare students for meaningful problem solving. In V. A. Benassi, C. E. Overson, & C. M. Hakala (Eds.), Applying science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum (pp. 118–130). Society for the Teaching of Psychology.

Renkl, A (2014b) Toward an instructionally oriented theory of example-based learning. Cognitive Science: a Multidisciplinary Journal, 38(1), 1–37. http://doi.org/10.1111/cogs.12086