Makien har scannet inn sine løsninger av ukeoppgavene, og de er tilgjengelig fra hennes websider under: http://folk.uio.no/maikenp/fys2130/losngforslag/. Stor heder til Maiken for denne ekstra innsatsen!
Pr 18. mai: Ligger fortsatt på etterskudd med å legge ut fasitsvar på kortform. Legger inn noen nå og noen da i dagene som kommer etter som vi rekker, men innser at vi ikke rekker å få ut fasit på alt. Spør Maiken eller Arnt Inge (via mail) dersom du lurer på spesielle svar.
MERK: For diskusjons/forståelsesoppgavene er det en svært forkortet eller helt utelatt fasit i kortversjonen, siden det ville bli ganske volumiøst å inludere selve argumentasjonen som er viktig. Det betyr IKKE at disse oppgavene ikke tillegges vekt! I eksamenssettet blir det noen slike oppgaver i tillegg til mer rene regneoppgaver, og da er det viktig at det føres en klar og kortfattet argumentasjon for de oppfatningene man kommer med.
Fasiten kan meget godt inneholde feil. Vi setter stor pris på om du melder fra til foreleser dersom du finner svar du mener er feil slik at vi får sjekket opp mot våre notater.
Vi har ikke fasitsvar på alle oppgaver, og vi gir heller ikke fasitsvar på alle oppgavene via nett. Men det vil komme noen flere fasitsvar etter hvert.
De ferskeste oppgavene øverst.
Uke 21 - 18. - 22. mai
Viser til løsningsforslagene til eksamensoppgaver annetsteds på kursets websider.
Uke 20 - 11. - 15. mai
Ingen grupper denne uka.
Uke 19 - 4. - 8. mai
Ingen fasit. Arbeidet med prosjektoppgaven.
Uke 18 - 27. - 30. april
Fasit kommer (?)
Uke 17 - 20. - 24. april
Fasit kommer (?)
Uke 16 - 13. - 17. april
Fasit: 1: Ja (men må være koherente kilder). 2: Må kunne ha positive og negative verdier for å kunne få utslokning. 3: Objektivet bør være størst mulig ifølge Rayleigh-kriteriet, så nedblending er ugunstig. Kan få bedre oppløsning ved å velge filter som slipper gjennom kortbølget lys. 4: Spalten så smal at sentrale maksimum dekker hele skjermen der vi betrakter diffraksjonen. 5: Vanlig geometrisk optikk kun når grenseflaten mellom luft og vann er "stor" relativt til bølgelengden. Når radien blir noen få ganger bølgelengden, bryter vanlig geometisk optikk sammen. 6: Diffraksjonvinkelen er proporsjonal med bølgelengde/diameter. Må ha liten diameter på høyttaler når bølgelengden er liten, ellers vil diffraksjon ødelegge lytterforholdene. 7: Linjene blir mye smalere, gir bedre oppløsning. 8: Omhyllingskurven for alle interferenstoppene er gitt av diffraksjonskurven for enkeltspaltenen som inngår. 9: Lysstrålen etter en konveks linse kan bli uendelig tynn i brennpunktet ifølge geometrisk optikk, men dette er uforenlig med løsningen av Maxwells ligninger som gir diffraksjon og en minste tykkelse på lysbunten. 10: Destruktiv (men ikke særlig effektiv) interferens 1.5 m innenfor de to punktene. Konstruktiv interferens midt mellom. 11: 680, 510 og 408 nm. 12: 8.33 cm. 13: 114 nm. 14: Se fullstendig løsningsforslag på Maikens sider. 15: 7 mikrometer vs 2.3 mm. 16: For minste blender er Airyskiven større enn pixlene, ellers motsatt. 17: 0.06 mm (innenfor "normal" hårdiameter). 18: 4.8e3 linjer per cm. 19.1 og 40.7 grader, ingen fjerde ordens bånd. 19: 23.3 og 52.3 grader. 20: Hubble: 78 m, Arecibo: 1.2e6 m (?), For å ha en oppløsning på 2 cm måtte Hubble vært bare 98.4 km fra jordoverflaten.
Uke 15 - 6. - 10. april
Påske. Ingen undervisning.
Uke 14 - 30. mars - 3. april
Fasit kommer (?)
Uke 13 - 23. - 27. mars
Ingen vanlige gruppeoppgaver denne uka. Oblig 3.
Uke 12 - 16. - 20. mars
Fasit kommer (?)
Uke 11 - 9. - 15. mars
Fasit kommer (?)
Uke 10 - 2. - 6. mars
Fasit: 1: Ja og nei. Linje kan finnes, men ikke retning langs linjen. 2: Nei, longitudinal. 3: Løsning av Maxwells ligning avhenger i høy grad av randbetingelser. 4: Nei, feltet blir langt mindre pga kroppens ledningsevne og polariserbarhet. Men vi kan lett få brannskader! 5: Kompasset slår først og fremst ut på statisk magnetfelt. 6: Nei, Poyntings vektor er først og fremst anvendelig på plane elektromagnetiske bølger (ikke på "nærfelt"). 7: I prinsippet "ja", men effekten er så liten at vi neppe kunne merket den. 8: En bølge har en bølgelengde og periodetid som blir innebygde skalaer fenomener kan måles opp mot. 9: Ja, i en kondensator kan elektrisk felt dominere kraftig rel magnetfelt. 10: Se kompendium. 11: a) 517 THz, b) 3.0e5 THz, c) For dårlig tidsoppløsning i oscilloskop. 12: 43.5 mikrometer, i y-retning. 13: 6.91e7 m/s, 1.06e6 nm 1.04e-10 T, 3.0e-8 W/m^2, men ikke gyldige tall siden vi er i nærsonen av mange gjenstander som vil pertubere feltet rel til relasjoner gitt i plan bølge.
14: 8.5e5 W. 15: 2.6e-6 J/m^3. 16: Positiv i-retning, forutsatt fjernsone. 17: 1.2e4 W/m^2, 4.0e-4 J/m^2, E_0 = 9.5e3 V/m, 1.3e-9 J. 18: F_g = 4 pi M_s G r^3 rho/(3R^2), F_s = (P_s /4 pi R^2)*(pi r^2/c). (Feil i fullt løsningsforslag, og oppgaven feil stilt siden forholdet mellom gravitasjonskraft og strålingskraft er uavhengig av avstand fra sola! Burde heller ha spurt etter hvilken radius et støvkorn må ha for at strålingstrykk skal bli større enn gravitasjon. Svaret på det spørsmålet ville vært 1.9e-7 m. Partikler med mindre radius blir presset vegg fra solsystemet siden strålingstrykk er større enn gravitasjon.)
Uke 9 - 23. - 27. februar
Ingen vanlige gruppeoppgaver denne uka. Oblig 2.
Uke 8 - 16. - 20. februar
Fasit: 1: Frekvens. 2: Nei, har bare et lite utvalg av tonene i en trompet. 3: Lydhastighet i munnhulen øker, derfor vil stemmen få mer bidrag fra høye frekvenser enn ved luft. 4: "Eksiterer" svingemodus i strengen slik at høyere frekvenser blir mer fremtredende. 5: Ja. 6: Svingninger i orgelpipa må stilne av, og lyd absorberes i rommets vegger og inventar. 7: Nei, både kilde og lytter står stille. 8: Hører først lyd når sjokkbølgens kjegle når lytter. 9: Newtons 2. lov pluss kontinuitet i strengen. 10: Gasslov m.m. 11. 14 dB kraftigere. 12. 78 dB. Flytt høyttaleren nærmere den som ønsker å lytte til musikken! 13: Mellom høyttalerne: Konstruktiv: 0.15 m fra hver av høyttalerne (liten interferensvirkning pga svært ulik avstand). Destruktiv: 0.57 m fra hver av høyttalerne. Mer markant interferens her. Utenfor høyttalerne: Ingen interferens (fast faseforskjell). 14: 436 eller 444 Hz. 18 % endring. 15: 692 og 578 Hz. 16: 35 grader. 1.1 sek. 17: 1.3e-2 m/s. 18: a: xxx, b: 9.48e15 m, c: 5.2e3 lysår, 4100 år før vår tidsregning. 19: ca 1/4 Hz. 20: Nei.
Uke 7 - 9. - 13. februar
Fasit: 1: nei. 2: 1/3 regel. 3: frekvens. 4: v øker mot taket. 5: Stående bølge betinger samme frekvens. 6: For enkelte typer strikk: Samme frekvens uansett strekking (innen visse grenser). Forklaring viktig. 7: Fire ganger økning. 8: Dobbelt frekvens. 9: 1.5 MHz. 10: 3.38 m, 0.33 m, 0.17 m. 11: 17 m - 1.7 cm. 12: Bølgeligningen er lineær; løsning av [sum av funksjoner] har samme verdi som summen av [løsning av enkeltfunksjonene]. 13: 16 cm. 14.1: Tettere mellom båndene mot midten av strengen. Rel endring i frekvens identisk. 14.2: ca 30.5 kg.
Uke 6 - 2. - 6. februar
Ingen vanlige gruppeoppgaver denne uka. Oblig 1.
Uke 5 - 26. - 30. januar
Fasit kommer (?)
Uke 4 - 19. - 23. januar
Fasit kommer (?)