Her kommer et utkast til fremtidig læringsmål/læringsutbytte for kurset. Det er ikke noen offisielt godkjent læringsmål/læringsutbytte foreløpig, men det reflekterer de vurderingene kursansvarlig arbeider ut fra. Oppgaver som gis bl.a. til eksamen vil derfor være preget av denne tankegangen. Av den grunn kan målene være av interesse og klargjørende også for studentene på kurset. Det er først og fremst kunnskapsmål og ferdighetsmål som er tatt med foreløpig, og her er de:
Studenten skal kunne...:
- gjenkjenne og bruke en matematisk svingeligning og bølgeligning og utlede disse ligningene for enkelte systemer, påpeke det begrensede gyldighetsområdet og kunne vise til svært ulike løsninger av identiske svingeligninger på grunn av ulike initial- og randbetingelser.
- gjøre rede for hvordan flere bølger eller deler av bølger virker sammen og kunne beregne og analysere diffraksjons- og interferensfenomener og kunne gjøre rede for betingelser for at slike fenomener skal kunne oppstå.
- beskrive og beregne hva som skjer når bølger går fra ett medium til et annet, og kunne gjøre rede for dispersjon og gruppe- og fasehastighet.
- bruke regneregler innen geometrisk optikk for å beskrive og forklare optiske instrumenter og ved hjelp av svært enkle målinger kunne beregne omtrentlig hvilken brillestyrke en person trenger.
- gjøre rede for et titalls fenomener vi kan observere i hverdagen som forklares som bølgefenomener, og kunne identifisere grunnleggende prinsipper, så som Fresnels prinsipp, i våre forklaringer av til dels sært ulike fenomener.
- bruke både analytisk matematikk og numeriske metoder ved beregninger knyttet til læringsmålene nevnt ovenfor. Spesielt skal studenten kunne analyse eksperimentelle svinge- og bølgefenomener, for eksempel lyd, ved hjelp av egnede metoder.
- innhente opplysninger på egen hånd og søke hjelp fra andre for å kunne løse en omfattende oppgave der ikke alle opplysninger er gitt av kursledelsen.
- lage en grundig prosjektrapport som beskriver problemstilling, arbeidsmetoder, resultater og slutninger/konklusjoner på en klar måte.