FYS4540 – Energifysikk- solenergi
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Energibehov, energibruk og energiøkonomisering i et fysikkperspektiv. Solenergi; energitetthet, tilgjengelighet, tids- og vinkelavhengighet, spektrale egenskaper. Metoder til utnyttelse av solenergi, herunder absorpsjon og emisjon av elektromagnetisk stråling fra ulike materialer, teknisk utforming og konstruksjon av innretninger for energiutnyttelse. Metoder og utstyr til måling og evaluering av energisystemer.
Hva lærer du?
Emnet skal gi en forståelse av grunnleggende prinsipper ved energibruk og energiøkonomisering i et fysisk- og også samfunnsmessig perspektiv. Det skal gi ferdigheter og innsikt i hvordan solenergi kan utnyttes, med vekt på de fysiske prosesser og begrensninger/muligheter. Det skal spesielt legges vekt på den eksperimentelle og måletekniske siden ved karakterisering og evaluering av solenergi- og ulike andre typer energisystemer.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Overlappende emner
10 studiepoeng overlapp mot FYS9540 – Energifysikk- solenergi (nedlagt)
Emnet har 6 studiepoeng overlapp mot FYS375, som ble undervist siste gang høsten 2003.
Undervisning
Ca. 35 timer med forelesninger i høstsemesteret, som hvis mulig legges opp som intensivundervisning. I emnet inngår en praktisk obligatorisk måleoppgave som utføres ved SOLLAB ved instituttet, eller på et annet egnet anlegg/laboratorium.
Eksamen
Avsluttende muntlig eksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Dette emnet tilbyr både utsatt og ny eksamen. Les mer:
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.