class Spillbrett: def __init__(self, rader, kolonner): self._rader = rader self._kolonner = kolonner self._rutenett = [] #oppretter dere rutenett... #self.generer() self._generasjon = 0 def oppdatering(self): #finne naboer for hver celle #lagre antallet levende nabo for hver celle #for i #for j listeOverNaboer = finnNaboer(i, j) self._rutenett[i][j].settAntallLevendeNaboer(listeOverNaboer) #for i #for j ant_levende = self._rutenett[i][j].hentAntallLevendeNaboer() lever = self._rutenett[i][j].erLevende() #lever faar verdi True eller False if lever: #celle er allerede levende #antall_levende mindre enn 2 --> doed #antall_levende storre enn 3 --> doed #ellers -->fortsatt levende else: #aka hvis doed/celle er allerede doed #hvis antall_levende er akkurat 3 -->levende #ellers -->fortsatt doed def finnNaboer(self, x,y): pass #returnerer liste med naboer