from spiller import Spiller from random import randint def main(): # Oppretter en spiller og en fiende navn = input("Hva heter karakteren din?\n> ") spiller = Spiller(navn, liv=200) fiendeNr = 1 fiende = Spiller("Stygging1", liv=50) # Skriver info om begge spillerne. print(fiende.hentNavn(), "har", fiende.hentLiv(), "liv!") print(spiller.hentNavn(), "har", spiller.hentLiv(), "liv!") # Løkke som går så lenge spilleren er i live while not spiller.erDod(): # henter et tilfeldig antall liv som fienden skal miste. livTatt = randint(0, 30) fiende.mistLiv(livTatt) print(fiende.hentNavn(), "mistet", livTatt, "liv. Ouch!") # sjekker om fienden er død. Isåfall lages en ny fiende. if fiende.erDod(): print("Yes!", spiller.hentNavn(), "vant over", fiende.hentNavn()) fiendeNr += 1 fiende = Spiller("Stygging" + str(fiendeNr), liv=50 + (fiendeNr * 10)) # spilleren får 50 liv hver gang den slår en fiende spiller.giLiv(50) # Hvis fienden ikke er død, tar den et tilfeldig antall liv fra spilleren. else: livTatt = randint(0, 30) spiller.mistLiv(livTatt) print(spiller.hentNavn(), "mistet", livTatt, "liv. Ouch!\n") # Skriver info om begge spillerne. print(fiende.hentNavn(), "har", fiende.hentLiv(), "liv!") print(spiller.hentNavn(), "har", spiller.hentLiv(), "liv!\n") input("Trykk enter for å fortsette\n> ") # While-løkken er ferdig, dermed er spilleren død. print(spiller.hentNavn(), "Døde! Du slo", fiendeNr -1, "fiender.") main()