from random import randint from hund import Hund class Kennel: #konstruktor: def __init__(self, r, k): self._rader = r self._kolonner = k self._hundeliste = [] self._generer() #metoder: def _generer(self): #liste med masse hundenavn for aa generere random navneliste = ["Abe","Ace", "Achillies","Agar", "Aiden", "AJax", "Allegro", "Allie","Amazon", "Amigo","Anaconda", "Andres","Android", "Angstrom", "Anise", "Aquarius", "Archie", "Argus","Artemis", "Ashes", "Aspen", "Atlas", "August", "Avalon", "Armani"] max_alder = 15 #Oppretter hunder for j in range(self._rader): self._hundeliste.append([]) for i in range(self._kolonner): #generere tilfeldig kjonn: tall = randint(0,1) #generere tilfeldig alder: alder = randint(0, max_alder) #generere tilfeldig navn: index = randint(0, len(navneliste)-1) navn = navneliste[index] #legge til hunden self._hundeliste[j].append(Hund(navn, tall, alder)) def skrivHunder(self): for j in range(self._rader): tekst = "Rad:" + str(j) + "hunder: " for i in range(self._kolonner): tekst += self._hundeliste[j][i].hentHund() + " " print(tekst) def hentHund(self, rad, kol): return self._hundeliste[rad][kol] def finnNaboer(self, rad, kol): naboliste = [] for i in range(-1, 2): for j in range(-1, 2): naborad = rad + i nabokolonne = kol + j gyldig = True #sjekke at pos ikke er seg selv: if naborad == rad and nabokolonne == kol: gyldig = False #sjekke gyldig rad-index: if naborad >= self._rader or naborad < 0: gyldig = False #sjekke gyldig kolonne-index: if nabokolonne >= self._kolonner or nabokolonne < 0: gyldig = False if gyldig: naboliste.append(self._hundeliste[naborad][nabokolonne]) return naboliste