from hund import Hund from random import randint class Kennel: def __init__(self, rad, kol): self._rader = rad self._kolonner = kol self._bur = self._generer(rad, kol) def _generer(self, rader, kolonner): navneliste = ["Abe","Ace", "Achillies","Agar", "Aiden", "Ajax", "Allegro", "Allie","Amazon", "Amigo","Anaconda", "Andres","Android", "Angstrom", "Anise", "Aquarius", "Archie", "Argus","Artemis", "Ashes", "Aspen", "Atlas", "August", "Avalon", "Armani"] max_alder = 15 hundeliste = [] for j in range(rader): hundeliste.append([]) for i in range(kolonner): kjonn = randint(0,1) #Finner kjonn navnindex = randint(0, len(navneliste)-1) #Finner index til navnet navn = navneliste[navnindex] alder = randint(0, max_alder) hund = Hund(kjonn, navn, alder) hundeliste[j].append(hund) return hundeliste def leggTilHund(self, hund, rad, kol): self._bur[rad][kol] = hund def hentHund(self, rad, kol): return self._bur[rad][kol] def fjernHund(self, hund): for rad in self._bur: for h in rad: if h == hund: rad.remove(h) return h def finnNabo(self, rad, kol): naboliste = [] for i in range(-1, 2): for j in range(-1,2): naborad = rad + i nabokol = kol + j gyldig = True if 0 > naborad or naborad >= self._rader: gyldig = False elif 0 > nabokol or nabokol >= self._kolonner: gyldig = False elif naborad == rad and nabokol == kol: gyldig = False if gyldig: naboliste.append(self._bur[naborad][nabokol]) return naboliste def fjernNaboer(self, rad, kol): naboliste = self.finnNabo(rad, kol) for hund in naboliste: self.fjernHund(hund) def skrivHunder(self): for j in range(len(self._bur)): #Gaar gjennom hver rad print("\nRad", j, "hunder: ") for hund in self._bur[j]: print(hund.hentNavn(), end =" ") print() #Printer linjeskift etter hver rad