from ezgraphics import GraphicsWindow import time # bruker det etterpaa til a bytte mellom trist og glad win = GraphicsWindow() canvas = win.canvas() #annsikt canvas.setColor("yellow") canvas.drawOval(50, 50, 100, 100) #venste oyne canvas.setColor("blue") canvas.drawOval(65, 70, 10, 15) # hoyre oyne, NB legg merke til at vi trenger ikke definere fargen # igjen siden den allerede er definert som blaa over. canvas.drawOval(115, 70, 10, 15) # NB med while True saa maa programmet avsluttes i # terminalen med ctrl+c. # While-løkker skal de ha om NESTE uke, men bare forklar kort at # denne linjen gjor at kodesnutten inni gjentas for alltid while True: # munn glad # overskriver evt trist munn med gul halvsirkel saa det ser ut # som den er borte canvas.setColor("yellow") canvas.drawArc(65, 95, 70, 0, 180) # lag den gjerne med enkel glad munn som dette foer man # lager while-løkken som switcher mellom glad og trist canvas.setColor("red") canvas.drawArc(65, 65, 70, 180, 180) # forklar kort at time.sleep faar programmet til aa vente med # aa gaa videre, her da i 2 sekunder. time.sleep(2) # munn trist # overskriver evt glad munn med gul halvsirkel saa den ser ut # som den er borte canvas.setColor("yellow") canvas.drawArc(65, 65, 70, 180, 180) canvas.setColor("red") canvas.drawArc(65, 95, 70, 0, 180) time.sleep(2) win.wait()