Poképrogram

Vi skal skrive et enkelt program inspirert av Pokémon, som tar i bruk lister, prosedyrer med og uten parametre, input og handling av input.

Programmet skal, når det er ferdig, gjøre som følger:

  1. Tvinge bruker til å velge en starter-pokémon.
  2. "Finne" en ny, vill pokémon.
  3. "Fange" denne nye pokémonen.
  4. Slippe den nye pokemonen fri.

Programmet inneholder allerede prekode, som generer et tilfeldig tall fra 0-tallet. Dette tilfeldige tallet kan brukes for å møte en "tilfeldig" pokémon. Dette er også gjort i prekoden, i funksjonen encounter().

Lister med Pokémon

Først må vi definere noen lister med pokemon som vi trenger. Vi trenger 3 stk startere, og et antall ville pokemon som kan finnes på ulike steder.

Behandle listene

Med listene på plass, kan vi begynne å bruke dem. Skriv følgende prosedyrer som behandler listene:

Hjemmeoppgave

Om du ønsker kan du jobbe videre med dette programmet, og gi det mer liv.

  1. Gjør slik at programmet løper i en evig løkke (til den avsluttes), slik at brukeren kan styre "eventyret".
  2. Legg inn funksjonalitet for å endre rekkefølge på pokemonene i teamet.
  3. Legg inn flere lister som representerer nye områder, og la bruker utforske disse.
  4. Legg inn funksjonalitet for å kunne velge hvilken pokémon som slippes løs med release().
  5. Eventuelle andre endringer som kan gjøre programmet morsomt!