Poképrogram
Vi skal skrive et enkelt program inspirert av Pokémon, som tar i bruk lister, prosedyrer med og uten parametre, input og handling av input.
Programmet skal, når det er ferdig, gjøre som følger:
- Tvinge bruker til å velge en starter-pokémon.
- "Finne" en ny, vill pokémon.
- "Fange" denne nye pokémonen.
- Slippe den nye pokemonen fri.
Programmet inneholder allerede prekode, som generer et tilfeldig tall fra 0-tallet. Dette tilfeldige tallet kan brukes for å møte en "tilfeldig" pokémon. Dette er også gjort i prekoden, i funksjonen encounter().
Lister med Pokémon
Først må vi definere noen lister med pokemon som vi trenger. Vi trenger 3 stk startere, og et antall ville pokemon som kan finnes på ulike steder.
Behandle listene
Med listene på plass, kan vi begynne å bruke dem. Skriv følgende prosedyrer som behandler listene:
- chooseStarter() skal presentere mulige startere til bruker, og ta input fra bruker som tilsvarer en av starterne. Denne skal så legges til i "party".
- release() skal gi oss muligheten til å fjerne den siste pokemonen i party. Det skal ikke være mulig å fjerne om man kun har 1 pokémon.
- Eventuelle anre prosedyrer
- adventure() skal gi en skriftlig forklaring av hva som skjer, og skal følge punktene 1-4 over.
Hjemmeoppgave
Om du ønsker kan du jobbe videre med dette programmet, og gi det mer liv.
- Gjør slik at programmet løper i en evig løkke (til den avsluttes), slik at brukeren kan styre "eventyret".
- Legg inn funksjonalitet for å endre rekkefølge på pokemonene i teamet.
- Legg inn flere lister som representerer nye områder, og la bruker utforske disse.
- Legg inn funksjonalitet for å kunne velge hvilken pokémon som slippes løs med release().
- Eventuelle andre endringer som kan gjøre programmet morsomt!