Object-Oriented Pokeprogram

Etter for mange uker skal vi nå oppdatere pokeprogrammet vårt slik at det fungerer ved bruk av OOP. Programmet skal restruktureres i 3 filer, og andre oppdateringer som pensum har kommet med skal implementeres.

Pokemon.py

Dette er en klasse som skal holde på en del informasjon om en spesifikk pokemon. En pokemon ha en art, 2 typer, et kallenavn og en catchrate som bestemmer sjangsen for å fange den. Man skal kunne hente ut all denne informasjonen om man trenger dem. Ved fødsel har en pokemon en art, typer og catchrate.

Pokeball

En bruker går ikke rundt med pokemon i lomma, men pokeballer som inneholder èn Pokemon. Vi skal derfor ha en klasse pokeball som kan gjøre dette. En pokeball har en catchrate og en pokemon som bor i den. Noen pokeballer er tomme. For oppgaven i dag bruker vi bare baller med 100% catchrate.

Pokemain.py

I dette programmet skal vi oppdatere hovedprogrammet fra sist. En del kode er allerede implementert. Du skal implementere funksjonene/prosedyrene add_new_member, nickname og catch.

Utfordringsoppgaver