#importere klassen from person import Person #Funksjon som skal lage en person basert på brukerinput #returnerer personen ut av funksjonen def lagPerson(): inpNavn = input("Skriv et navn: ") inpAlder = input("Hvor gammel er personen? Skriv et tall: ") pers = Person(inpNavn,inpAlder) return pers #Prosedyre som legger til hobbyer til et gitt personobjekt #Personen sendes som parameter til prosedyren def leggTilHobby(person): inpHobby = input("Skriv en hobby, skriv x for å avslutte: ") while inpHobby != "x": #kaller på personens instansmetode (leggTilHobby) person.leggTilHobby(inpHobby) inpHobby = input("Skriv en hobby, skriv x for å avslutte: ") #Funksjon som returnerer en person, dersom en person med et gitt navn #finnes i en liste. Listen og navnet sendes som parametre def finn_person(liste,navn): person = None for pers in liste: #kaller på pers sin instansmetode. Sjekker om navnene er like if pers.hentNavn() == navn: person = pers return person #kan være et personobjekt eller None def hovedprogram(): liste_med_personer = [] #lager to personer ved hjelp av kall på funksjoner og prosedyrer ovenfor for i in range(2): person1 = lagPerson() leggTilHobby(person1) #legger til personer i listen liste_med_personer.append(person1) #sjekker om en person med navnet "Guro" finnes i listen. #person2 vil da enten referere til et Personobjekt, eller None person2 = finn_person(liste_med_personer,"Guro") #Skriver ut beskjed til bruker om personen finnes if person2 == None: print("Personen finnes ikke i listen") else: print("Personen finnes i listen") #Kall på hovedprogram hovedprogram()