Siste uke med gruppetime - eksamensøving

Dette er den siste uken med gruppetime. Jeg har derfor tatt noe fra en gruppetime i ett annet fag (ref. 2040-gruppen til Sarek), tilpasset det til å bli mer relevant for dere.

Hvordan gjøre det bra på eksamen

Jeg skjønner at folk har forskjellige ambisjoner - jeg skriver med tanken om at folk vil gjøre det så bra som mulig, så får man justere innsats selv:)

Merk også at jeg ikke tror man kan lære så veldig mye av at jeg sier "sånn er verden, dette er løsningen" - dere må faktisk gjøre oppgaver selv.

Jeg kan uansett gi noen tips og gjøre det lettere å komme i gang:)

Det er (tror jeg) 4 faktorer som avgjør hvordan man gjør det på eksamen. La oss se på de.

1. Hvor godt man kan stoffet

Jeg tror (og håper) at det som har mest å si for om det går bra på eksamen er i hvilken grad man kan pensum.

Faktisk tror jeg det å kunne stoffet godt er så viktig at hvis du faktisk kan det vi har gått gjennom, så kan du ta deg fri fram til eksamen.

De færreste kan alt, så jeg har noen tips til hvordan lære seg det man ikke kan helt.

Hvis man har man gjort obligene (faktisk gjort hele og ikke bare en tredjedel), fulgt forelesningene og møtt opp her, bør man ha et godt utgangspunkt. Her er hva jeg ville gjort:

Gå gjennom og se på obligene på nytt

Sannsynligvis vil det å gå gjennom obligene på nytt belyse områder man bør fokusere på.

Hvis du finner ting du syns er vanskelig, se forelesning(ene) som handler om temaet på nytt, eventuelt les om det i læreboka og gjør trix-oppgaver som handler om det og gjør de.

Løs tidligere eksamener

Faktisk løs de. Skriv fulle svar på oppgaver. Det er en del jobb, men det er helt overkommelig å gjøre de som ligger ute, ihvertfall store deler av de. Hvis man ikke har tid til det, gjør de vanskelige delene/de delene du liker minst!

Det å gjøre tidligere eksamener er bra fordi:

  1. Du ser hva som forventes
  2. Det blir fort klart hva man egentlig ikke kan

Bruk eksamenenene til å identifisere ting du ikke kan(og lær deg det!)

Gjør de tingene du ikke liker

Gjør mest av det du liker minst!

Jeg vet det er kjipt å høre, men både er det godt læringsutbytte(du lærer ting du har ignorert), det er også sannsynligvis flest poeng per tidsenhet.

2. Hvor godt man kjenner ressursene som finnes

Dette er ikke en faktor på vanlige skoleeksamener, men er blitt en faktor nå som det er hjemmeeksamen med åpen bok.

Nesten like viktig som å kunne stoffet er å vite hvor du kan finne ting du ikke kan helt eller er usikker på.

Oppgavene på eksamen kan grovt klassifiseres i tre kategorier:

  1. De man kan(enkle poeng)
  2. De man er litt usikker på
  3. De man virkelig ikke kan i det hele tatt.

Vi lærte oss stoffet slik at vi har ingen(eller få) oppgaver i kategori 3, og ved å gjøre de riktige forberedelsene kan man løse ganske mange oppgaver man ellers ikke hadde klart.

Gå gjennom det som finnes av ressurser:

  • Forelesninger
  • Boka
  • Trix-oppgaver
  • Oppgaver fra gruppetimer
  • Python-kode (obligene deres og trix-oppgaver dere har gjort)
  • Løsningsforslag
  • Annet?

Og katalogiser ting.

Finn ut hva som kan være nyttig å ha under eksamen. Samle ting som hører sammen og fjern innhold du ikke kommer til å bruke. Lag mapper på pcen eller ha ting i faner i nettleseren eller skriv ting ut, hva enn som funker bra for deg.

I hvert fall - vit hva som finnes, og hvor du har det, så slipper du å finne det ut under eksamen:)

3. Hvor godt man har planlagt den faktiske gjennomføringa

Dette er ikke noe hokus pokus, men må gjøres likevel:

  1. Hvor skal jeg være under eksamen?
  2. Hva skal jeg ha av mat og drikke?
  3. På hvilken enhet skal jeg løse eksamen?
  4. Hva skal jeg ha oppe i det eksamen starter?
    • Nettleser, Editor? Hvilke nettsider skal være oppe(semestersiden?)
    • Skal jeg ha ting skrevet ut / fysisk?

Å gjøre dårlig logistikkarbeid er effektivt sett kortere eksamenstid.

4. Hvor mye flaks man har

Poenget med å gjøre gode forberedelser er å redusere effekten flaks har, men man kan alltid ha uflaks. Man kan bli syk eller falle og slå seg eller naboen kan bestemme seg for å øve saksofon eller ting kan skje. Det er ikke så farlig, og det er ingenting man kan gjøre med.

Min påstand er at flaks er den faktoren som har absolutt minst å si for hvordan det går.

Kan du stoffet og har gjort forberedelsene dine, kommer det til å gå fint!

Publisert 16. nov. 2020 02:01 - Sist endret 18. des. 2020 21:33