Denne uken starter vi med objektorientert programmering
De neste ukene er det ekstra viktig å jobbe med oppgaver og få erfaring med definisjon av klasser, opprettelse og bruk av objekter. Da får du samtidig trening i tidligere stoff om det ikke sitter 100%.
Bruk videoene med live-koding og delta på gruppetime - og ikke vær redd for å ta opp problemer med gruppelærer, gjerne før timen.
Løs Trix-oppgavene, eksperimenter med endring og utvidelser av programmene i filene fra forelesning. Og selvsagt oblig 6, minst en programmeringsoppgave + teori-oppgavene (2 og 5).
Læringsmål denne uken
- Kjenne til motivasjon og bakgrunn for objektorientert programmering
- Kunne definere en klasse med instansvariabler, metoder og konstruktør
- Kunne opprette objekter av egendefinert klasse og bruke deres tjenester gjennom metodekall
- Forstå sentrale begreper som grensesnitt og innkapsling
- Kjenne til utviklingsprosessen for en klasse gjennom design, implementasjon og testing