Uke 4 mål og ressurser

Forelesninger

Live-forelesinger gir en overordnet introduksjon til uken (onsdag kl 10.15-12.00). Slides og opptak av forelesninger er tilgjengelig like nedenfor, hvor opptak, slides, kode og tilhørende oppgaver er inndelt i de ulike temaene som dekkes i ukens forelesing (undervisningsmoduler). Se eventuelt hele time1/time2 samlet (eventuelt alle slides).

Obligatorisk innlevering 4

Andre programmeringsoppgaver

Grunnleggende øvingsoppgaver, mengdetreningsoppgaver og utfordringsoppgaver for uken er tilgjengelig i systemet Trix. De samme oppgavene er linket til fra undervisningsmodulene nedenfor, hvor de er inndelt i ulike tema.

Moduler

Hvert av temaene for uken (de som er knyttet til programmering) er tilgjengelig i undervisningsmodulene. Hver modul består av en screencast fra forelesing (med gjennomgang av slides, live-koding og oppgaver som du kan forsøke å løse selv mens du ser på), i tillegg til relevante øvingsoppgaver (Trix) for å trene på temaet på egenhånd. Modulene dekker altså det samme som er gjennomgått på forelesing, men er her delt inn i separate tema. Ukens moduler er:

Ukens tips til godt programmerings-håndverk

Ukens tips til godt programmerings-håndverk inneholder valgfritt ekstra materiale (videoer og tekster) som kan være nyttig når du lærer å programmere. Dette er kun tilgjengelig på engelsk. 

Pensum i Lærebok

PfE kap. 4-5. Mer detaljert: 4.1-4.5, samt kap 5 foreløpig på overordnet nivå.

Læringsmål denne uken

  • Kjenne til skrivemåte for while-løkker og for-løkker
  • Kunne bruke løkker for å løse problemer
  • Kunne bruke løkker sammen med samlinger
  • Ha kjennskap til parametre i prosedyrer og parameteroverføring
  • Kjenne til funksjoner og kunne bruke de for å få unngå redundans og få mer strukturerte programmer
Av geirksa, siriamj
Publisert 28. aug. 2021 13:48 - Sist endret 11. aug. 2022 14:18