""" Smilefjes som bytter paa aa vaere trist og glad. """ from ezgraphics import GraphicsWindow import time # Bruker det etterpaa til aa bytte mellom trist og glad # Lager et vindu som representerer et omraade paa skjermen win = GraphicsWindow() # Lerret-objekt som er det som holder selve tegningen canvas = win.canvas() # Sier at vi naa vil "tegne" med fargen gul # Dette skal bli et gult ansikt canvas.setColor("yellow") # Tallene inni drawOval er (x, y, width, height) # Width og height er bredden og hoyden til ovalen som skal tegnes # x, y er en slags origo, men befinner seg overst til venstre og er derfra # man starter aa tegne # http://www.ezgraphics.org/UserGuide/OvalsAndCircles canvas.drawOval(50, 50, 100, 100) # Sier at vi naa vil bruke fargen blaa canvas.setColor("blue") # Tegner enda en oval, dette skal representere oyet til smilefjeset canvas.drawOval(65, 70, 10, 15) # Hoyre oyne, NB legg merke til at vi trenger ikke definere fargen # igjen siden den allerede er definert som blaa over canvas.drawOval(115, 70, 10, 15) # NB med while True saa maa programmet avsluttes i # terminalen med ctrl+c. # While-lokke, dette er neste ukes pensum! # Denne linjen gjor at kodesnutten inni gjentas for alltid while True: # munn glad # overskriver evt trist munn med gul halvsirkel saa det ser ut # som den er borte canvas.setColor("yellow") # Tallene inni drawArc er (x, y, diameter, startAngle, extent) canvas.drawArc(65, 95, 70, 0, 180) # tegner rod munn som er glad canvas.setColor("red") canvas.drawArc(65, 65, 70, 180, 180) # time.sleep faar programmet til aa vente med aa gaa videre, # her da i 2 sekunder time.sleep(2) # munn trist # overskriver evt glad munn med gul halvsirkel saa den ser ut # som den er borte canvas.setColor("yellow") canvas.drawArc(65, 65, 70, 180, 180) # tegner rod munn som er trist canvas.setColor("red") canvas.drawArc(65, 95, 70, 0, 180) time.sleep(2) # Gjor slik at programmet stopper og venter med aa lukke seg til brukeren # klikker lukk-knappen (x) win.wait()