from random import randint # Dette er hovedprogrammet (med alle detaljene rett i programmet) # Dette gjør programmet både uoversiktelig og vanskelig å gjenbruke senere # TODO: sammenlign med innkapsling_løsning.py # (dette er kun et motiverende eksempel på et komplisert program) barbarian = { "name": "Karsk", "attack_die": 20, "attack_bonus": 5, "damage_die": 12, "damage_bonus": 3 } dragon = { "name": "Trogdor the Burninator", "defense": 15 } total_damage = 0 for i in range(3): # repeter 3 ganger attack_roll = randint(1, barbarian["attack_die"]) # tilfeldig tall på terningen attack_total = attack_roll + barbarian["attack_bonus"] if attack_total >= dragon["defense"]: damage_roll = randint(1, barbarian["damage_die"]) # tilfeldig tall på terningen damage_total = damage_roll + barbarian["damage_bonus"] print(barbarian["name"], "hits", dragon["name"], "for", damage_total, "damage") total_damage = total_damage + damage_total # TODO: Hva synes du om disse variabelnavnene? Forvirrende eller greit? else: print(barbarian["name"], "misses", dragon["name"]) print() print("Total damage:", total_damage)