import javafx.application.Application; import javafx.stage.Stage; import javafx.scene.Scene; import javafx.scene.layout.Pane; import javafx.scene.shape.*; // Circle, Rectangle osv import javafx.scene.paint.Color; public class GUIEksempel extends Application { @Override public void start(Stage teater) { // teater - ikke noe vi lager - hovedvinduet vårt og det "får" vi // når vi kaller launch() fra main - i bakgrunnen så opprettes det en // stages og start kalles med det som parameter Pane kulisser = new Pane(); kulisser.setPrefSize(200,200); // størrelsen Circle sirkel = new Circle(50); sirkel.setFill(Color.BLUE); sirkel.setCenterX(55); sirkel.setCenterY(55);// uten dette settes sirkelen i 0,0 (øverste venstre hjørnet) Rectangle rektangel = new Rectangle(100,100); rektangel.setFill(Color.RED); rektangel.setX(95); rektangel.setY(95); kulisser.getChildren().addAll(sirkel,rektangel); Scene scene = new Scene(kulisser); teater.setTitle("Figurer"); // tittel på vinduet teater.setScene(scene); // putter inn det vi vil vise i vinduet teater.show(); // gjor vinduet synlig } public static void main(String arg[]) { launch(arg); // for å begynne - vil kalle på start // ligger i Application - legger opp alt for å } } /* Stage (teater) - hele vinduet Scene - det som er inne i vinduet Pane (kulisser/layout) - hvordan ting er organisert i scenen kan legge inn elemeneter her (knapp, tekst osv) - Pane, GridPane, HBox, VBox */ /* 1) Lag objektene som skal vises (knapp/figur/tekst/innskrivningsfelt osv) og bestem hvordan disse skal se ut (størrelse, tekst, farge) dette blir "barna" til Pane objektet vi lager i neste steg 2) Bestem hvordan layouten skal være (hvordan skal vinduet deles opp) og lag et passende Pane objekt eller flere (Pane, GridPane, osv) 3) Legg objektene fra 1 inn i Pane-objektet med getChildren() og add()/addAll() + evnetuelt bestem posisjonering 4) Lag et Scene-objekt og putt (hoved) Pane-objektet inn i scenen 5) Legg Scene-objektet inn i vinduet (Stage-objektet) med setScene(scene) 6) Vis vinduet med show() */