public class Hovedprogram{ public static void main(String[] args) { Dyr d1 = new Hund(12, "Paul-Monty", "Voff voff"); Dyr d2 = new Katt(3, "Anton", "Mjau"); Dyr d3 = new Katt(12, "Monty", "Meooos"); Person p1 = new Person("Sofus", 50); GoldenRetriever d4 = new GoldenRetriever(5, "Fido", "Boff"); //Kan legge objekter med samme interface i samme beholder GladIMat[] gim = new GladIMat[2]; gim[0] = p1; gim[1] = d4; //Tester lagLyd()-metoden på hver av objektene System.out.println("-------------------- lagLyd -------------------"); System.out.print(d1.hentNavn() + " sier: "); d1.lagLyd(); System.out.print(d2.hentNavn() + " sier: "); d2.lagLyd(); System.out.print(d3.hentNavn() + " sier: "); d3.lagLyd(); System.out.println(); //Tester toString()-metoden ved å skrive ut info om hver av objektene System.out.println("------------------- toString -------------------"); System.out.println(d1); System.out.println(); System.out.println(d2); System.out.println(); System.out.println(d3); System.out.println(); //Tester giMat-metodene, med ulike parametre System.out.println("-------------------- giMat --------------------"); d1.giMat("hundemat"); d2.giMat("bringebær", 30); System.out.println(); // Tester equals-metoden for Katt. System.out.println("------------------- equals --------------------"); System.out.println("Samme katt? " + d2.equals(d3)); System.out.println(); //Test GladIMat System.out.println("------------------ GladIMat ------------------"); d4.spisFavorittmat("Sushi"); p1.spisFavorittmat("Pizza"); //Går gjennom beholderen gim og kaller på erklaerGledeForMat-metoden. for(int i = 0; i < gim.length; i++){ gim[i].erklaerGledeForMat(); } System.out.println(); //Test Apporterende System.out.println("---------------- Apporterende -----------------"); d4.hentNoe("pinne"); d4.hentDyr(d3); } }