Oppgaver uke 11

Oppgave 1, Hilseknapp

  1. Lag en JPanel med en JLabel og en JButton. La JLabelen være tom og la knappen ha teksten “Hilseknapp”.

  2. Når man trykker på knappen skal JLabelen vise “Hei paa deg!” (skriv en ActionListener for knappen).
  3. Endre i koden slik at hvis man trykker på knappen en gang til, skal “Ha det!” vises.

Oppgave 2, Digital klokke

I denne oppgaven skal du lage en digital klokke. For å telle sekunder benytter vi en indre klasse “Sekundteller”. “Sekundteller” er en egen tråd som oppdaterer klokkeslettet hvert sekund. Bruk kodeskjelettet som er gitt til å fylle ut den manglende koden.  

Oppgave 3, Filviser

I denne oppgaven skal vi la brukeren velge en fil og vise innholdet i filen. 
Start med å lage en klasse FilLeser, som tar inn en fil i konstruktøren og leser den inn. Konstruktøren skal ikke håndtere FileNotFoundException, men kaste den videre. Ta så å lese inn linje for linje i tekstfilen og lagre det i en String. Lag en metode som henter ut denne Stringen. (Hvis du ønsker at Stringen skal vises med linjeskift i GUI må du legge til <html> på starten av stringen, </html> på slutten av stringen og <br/> mellom hver linje). Tekststrengen “<html>Dette er en tekst <br/>over to linjer</html>” vil se slik ut:

 

Dette er en tekst

over to linjer.

 

Mens tekststrengen “Dette er en tekst\n over to linjer” vil se slik ut:

 

Dette er en tekst over to linjer 

 

Programmet skal ha en knapp som lar brukeren velge en fil, når den blir trykket på skal du bruke JFileChooser til å velge filen, så lese filen med FilLeser-klassen, og vise resultatet i en JLabel.

Publisert 12. apr. 2023 23:25 - Sist endret 12. apr. 2023 23:25