Tema og målgruppe
Målgruppen vår er volleyballspillere på OSI, med hovedfokus på ett av damelagene. Under pionerfasen av analysen har vi forstått at kommunikasjon påvirker de ulike delene av laget i stor grad. Tema vi har valgt å fokusere på er dermed kommunikasjon. Vi mener at dette er et spennende tema som vi kan være med på å løfte til et enda høyere nivå.
Problemstilling
Hvordan kan kommunikasjon påvirke prestasjon og samholdet i et damelag, både på og utenfor volleyballbanen?
Datainnsamling
Vi har gjennomført en observasjon av en treningskamp mellom damelagene på OSI. Vi fant ut at spillerne er seriøse og det virker som det er godt samhold i laget. Likevel er det veldig mye som skjer individuelt, så dette vil vi undersøke nærmere.
Vi har gått videre med datainnsamlingen med tre intervjuer og to observasjoner. Vi har hatt ett individuelt intervju med én spiller, ett gruppeintervju med tre spillere og ett intervju med treneren deres. Observasjonene har vært av treningene, hvor vi har fokusert på kommunikasjonen mellom spillerne, samt mellom spiller og trener.
Idéer
SocialBingoMachine (sosiale aktiviteter for laget).
Ballhenter.
Treningsassistenten (feedback om treningen/treneren).
- Feedback Master
3000 Portable Feedback Master 3000X
Prototyper
Vi gjennomførte en rekke undersøkelser for å utelukke, samt oppdage utfordringer laget kunne ha. Ut i fra dette laget vi noen skisser på potensielle prototyper vi kunne utvikle. Etter videre undersøkelser sto vi igjen med to skisser som vi bestemte oss for å gå videre med. Begge prototypene undersøker aspektet kommunikasjon, nærmere bestemt tilbakemeldinger. Den første prototypen fokuserer på tilbakemeldinger under treningen, mens den andre har fokus på tilbakemeldinger på ulike områder etter treningen.
Portable Feedback Master
![Første Skisse av Portable Feedback Master](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/test.jpg)
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/31820188_10155414935937517_792828826580156416_n.jpg)
Feedback Master
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/test2.jpg)
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/31646703_10155414935922517_5467267937859534848_n.jpg)
Videre utvikling av Feedback Master
Vi gjennomførte evalueringer med både spillere og trener for å finne ut hvilken av prototypene vi skulle gå for. Det var enstemmig om at Feedback Master dekket behovet på best måte og vi valgte derfor å utvikle denne videre. Vi begynte å eksperimentere med forskjellige måter å utforme prototypen på gjennom ulike former, størrelser og grensesnitt. Dette utforsket vi ved å sette oss hver for oss og tegne nye skisser på hvordan den kunne se ut:
Vi bestemte oss for å gå videre med en ny runde med evaluering med spillere og trener for å utforske måter å gi tilbakemeldingene på og hvordan treneren ville få resultatet. Her lagde vi lavoppløselige alternativer til grensesnittet og tok det med til målgruppen for å evaluere det:
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/31910138_10216174890507243_289668073504374784_n.jpg)
Spillerne var enige om at glidebryteren var den beste måten for dem å gi tilbakemelding på, så vi har nå valgt å gå for dette. Videre har vi hatt en form for evaluering med en domeneekspert når det kommer til materialer. Han anbefalte oss å gå for treverk da dette var lett, enkelt å jobbe med og robust. På bakgrunn av at verken vi eller volleyballspillerne har god kompetanse på materialer velger vi å høre på domeneeksperten og går for dette. Vi driver foreløpig med det tekniske og tenker at neste steg vil være å finne ut av hvor stor plass ting kommer til å ta for deretter å gjennomføre en ny runde med evaluering angående dette.
3D Modell av løsningen
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/skjermbilde-(11).png)
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/skjermbilde-(3).png)
Bilde av løsningen
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/prosjekter-2018/bravnie/34864827_1865008103537384_4459139706470268928_n.png)