THNS

For de aller fleste kan et liv uten syn virke fjernt og vanskelig. Selv om det stadig jobbes mot universell utforming er det mange oppgaver som ikke blir tilrettelagt god nok for blinde. Vi i THNS ønsker å bruke teknologi for å lage enklere løsninger for blinde mennesker!

Fra venstre top: Erlend, Habib, Alma, Lavrans

Fra venstre top: Erlend, Habib, Alma, Lavrans

Tema og målgruppe

 

Vi har valgt oss ut blinde mennesker som målgruppe, da vi tenker det vil være spennende og givende å utvikle og lage et produkt som kan være til hjelp for et menneske med synshemninger.

 

Vi kommer til å starte datainnsamlingen med foreta flere semi-strukturerte intervjuer med blinde folk. Disse intervjuene kommer til å være generelle for å finne ut av hvilket tema som er mest hensiktsmessig å gå videre med. Basert på dette intervjuet kommer vi også til å ta stilling til hvilke flere roller vi burde være i kontakt med for å få så rik data som mulig.

 

Vi har valgt en problemstilling som både er utfordrende for oss, samt svært interesant og jobbe med. Ettersom hovedinteirvjuet vårt var svært innholdsrikt, samt inspirerende fant vi ut at vi hadde lyst til å lage en løsning som gjør det lettere for blinde å orientere seg hva gjelder klesplagg. Vår problemstilling lyder: lage en innretning som skal fortelle blinde personer om hvilket klesplagg de har foran seg, ved hjelp av Arduino. 

 

Datainnsamling

Vi valgte å rette våre metoder og plan for datainnsamling inn mot en bruker. Nærmere bestemt en blind person. Vi begynte med å hente inn store mengder sekundær data, og etter mye søking etter aktuelle personer, var vi heldig å få audiens hos Blindeforbundet på Bislet, og fikk booket et intervju. 

Vi gjennomførte et semi-strukturert intervju, som etterverdt utviklet seg til en spennende og svært lærerik samtale. Etter intervjuet hadde vi store mengder data som vi valgte å kjøre igjennom et Affinity-diagram, for å få en bedre oversikt. 

Bildet kan inneholde: Tekst, Tavle, Vegg, Post-it lapp, Design.

Vi endte her opp med en del forskjellige ideer, som vi grupperte for å finne inspirasjon til å begynne å tenke på videreutvikling av ideer. Vi ende opp med å plukke ut 3 ideer som vi hadde troa på, og utviklet så lavoppløseølige prototyper på papir (se mer om dette i Prototype Presentasjon).

 

Testing og Evaluering

Ettersom vi var uheldig og mistet muligheten til å benytte vår planlagte bruker til både testing og evaluering, måtte vi finne en ny måte å gjøre dette på. Vi endte opp med å blindfolde venner og andre studenter, og få dem til å teste prototypene våre i blinde. Vi tok i bruk en slags Wizard of Oz metode, der vi fikk våre testere til å prøve funksjonene gjennom forklaring, og at de fikk føle seg frem. 

 

Det var en hel del design-valg som vi fikk behov for å forankre i evaluering. Blant annet: størrelse, farge og materiale på boksen, opplesnings-hastighet, godkjennings-lyd, volum m.m. 

 

Vår løsning

Vi i THNS har utarbeidet en løsning som vi kaller Kleshjelper´n. Det er en boks som skal fortelle blinde personer om detaljene på klesplagg de har i hånda. Kleshjelper´n fungerer ved at bruker skanner vaskelappen, som inneholder et RFID-tag, på skanneren og kan trykke på 2 forskjellige knapper. En knapp for detaljer om utseende (f.eks. Hvit Genser, størrelse M), og en knapp for vaske-informasjon (f.eks. Bomull, 30 grader). 

Bildet kan inneholde: Rektangel, Materiell eiendom, Bord.

 

 

 

 

 

 

Publisert 25. feb. 2019 10:31 - Sist endret 18. juni 2019 01:11