KEEP

Vårt prosjekt dreier seg om kjærlighet, der vi har valgt å fokusere på eldre. Kjærlighet og følelser kan oppleves og uttrykkes på ulike måter, og vi er interessert i å utforske dette. 

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, mennesker, ungdom, moro, team.

Målgruppe

Vi har valgt ut eldre som vår målgruppe basert på tilgang, interesse og aktualitet. Aldersgruppen vi fokuserer på vil variere fra 70 år og eldre. Både brukere bosatt i eldrehjem samt hjemmeboende er aktuelle for våre undersøkelser. Vi ønsket å studere denne målgruppen fordi eldre og deres forhold til kjærlighet sjeldent diskuteres. Relasjoner endres ofte når man når en viss alder, og eldres adapsjon til dette er interessant å studere. 

 

Problemstilling

Hvordan engasjere eldre til å aktivt ta del i sitt eget sosiale liv?

 

Problemområde 

Området vi ønsker å utforske er eldres mentale helse og følelser, der deres behov for kjærlighet står i fokus. Disse behovene vil trolig variere en del fra yngres perspektiv, spesielt nå i corona-situasjonen. Vi har valgt å ta utgangspunkt i den situasjonen de eldre er satt i nå, nemlig: isolasjon.

  • Hvordan påvirker isolering de eldres tanker og følelser? 
  • Har de et annet behov for kjærlighet og nærhet?
  • Hva virker avgjørende for deres glede og motivasjon i hverdagen? 

Dette er spørsmål vi er interessert i å finne ut av gjennom dette prosjektet. 

 

Datainnsamling

Intervjuer med eldre

I starten av prosjektet utformet vi en intervjuplan og guide til et semistrukturert pilotintervju. Dette gjennomførte vi med en bruker på Kampen Omsorg +. Videre gikk vi igjennom dataene og reviderte intervjuguiden til videre bruk ved hovedintervjuer. Etter enda en iterasjon med et hovedintervju, fant vi ut at tema-basert intervjuform ville fungere bedre, og reviderte dermed intervjuguiden enda en gang.

Kort tid etter oppstarten av prosjektet, inntraff pandemien Covid-19. Alle i målgruppen vår var nå i risikogruppen for viruset, og eldre ble nødt til å isolere seg fra omverdenen. Kampen Omsorg + fikk raskt restriksjoner angående besøk og kontakt, noe som gjorde datainnsamlingen mye vanskeligere. Vi endte dermed med å fullføre resten av intervjuene og evaluering gjennom telefon, Zoom og alternative møter. 

 

Bildet kan inneholde: tekst, font, skjermbilde, design, ikon.

På grunnlag av begrensningene utbruddet av Covid-19 påla oss, ble intervju med domeneeksperter viktig for vårt prosjekt. Vårt eget gruppemedlem, Jonas, jobber selv på Kampen Omsorg +, og ble dermed et naturlig valg som domeneekspert for et første intervju. Deretter kom vi i kontakt med kulturlederen ved samme arbeidssted, der vi fikk mulighet til å samle inn data om brukerne med domeneeksperten som mellomledd. I tillegg til dette har det også blitt et par intervjuer med besteforeldre over telefon og utendørs, da tilgangen på brukere ble svært begrenset. 

 

Kommunikasjon med domeneekspert

Som nevnt over, har kontakten med domeneekspert vært veldig viktig for oss i denne perioden. Hovedsaklig har vi benyttet oss av en kulturleder på Kampen Omsorg +, som jobber tett på beboerne. Vi har kommunisert med hun over telefon og Zoom, for å sikre at arbeidet vårt er aktuelt og tett knyttet opp mot brukernes behov basert på hennes observasjoner. 

Domeneeksperten ga oss både inspirasjon og konstruktiv tilbakemelding på våre antakelser. Vi gjennomførte også en evaluering av slutt-ideen vår sammen med domeneeksperten, slik at vi kunne starte å implementere en best mulig løsning for den aktuelle problemstillingen. Hun påpekte funksjonalitet og bruk sett i potensiell praksis, og gav oss tilbakemelding på hva som kunne være fordelaktig og ikke. 

Evaluering med bruker 

Mot slutten av prosjektet da smittefaren for covid-19 var betraktelig mindre, fikk vi gjennomført en evaluering med bruker. Dette ble utført utenfor Kampen Omsorg +, der vi holdt en meters avstand gjennom hele evalueringen. På grunnlag av smittevern og av hensyn til dette, valgte vi å presentere funksjonalitet ovenfor brukeren, slik at vi kunne unngå nærkontakt. Brukeren kommenterte og stilte spørsmål gjennom prosessen, og påpekte hva hun syntes og både utforming, funksjonalitet og bruk i praksis. 

 

Prototyper

Ide: Samtaleboks 

Startfase: Prototype 1.1

Iterasjon 1: Prototype 1.2

Fysisk prototype

Bildet kan inneholde: rom.

Inkluderer:

  • 1 knapp for ring/avslutt
  • 1 knapp for volum
  • Display for informasjon

Løsningen gir brukeren en mulighet til å ringe en tilfeldig beboer, der to ulike beboere kan "matche" hvis de ønsker å prate. Dette gjør at brukeren kan sosialisere seg gjennom samtale, uten å måtte bevege seg ut av leiligheten. En slik samtale kan gjøre at brukeren føler seg mindre alene, slipper å sitte for mye med egne tanker, og kan minske sjansen for blant annet depressive tanker. 

Iterasjon 2: Prototype 2.1

Endringer:

  • Mulighet for å veksle mellom beboer og frivillig
  • Høyttaler og led-lys for lyd-varsling

Denne versjonen gir brukeren en mulighet til å ringe en frivillig, dersom de ikke ønsker å snakke med en beboer. Dette øker sjansen for at boksen tas i bruk på grunnlag av flere valgmuligheter. På Kampen Omsorg+ finnes det et ringe-system der frivillige kan nås gjennom telefon. Dette er ofte problematisk grunnet nedsatt funksjonsevner som dårlig fingermotorikk og syn, eller lite teknologisk kunnskap. Boksen utformet etter den velkjente radio-formen, kan være en tryggere og enklere måte å komme i kontakt med frivillige. Store knapper og varsling gjennom lyd, lys og tekst øker også sjansen for riktig bruk. 

Iterasjon 3: Prototype 3.1

Fysisk prototype

Endringer:

  • 2 store knapper for ring/avslutt
  • 1 stor vri-knapp for veksling mellom beboer og frivillig
  • Droppet volum-knapp

Sluttresultat: Prototype 3.2

Inkluderer:

  • Mulighet for å ringe beboer eller frivillig
  • Display med klokkeslett og annen aktuell informasjon
  • Varsling gjennom led-lys og høyttaler (høy lyd)
  • 1 stor vri-knapp for å veksle status
  • 2 store ring/avslutt knapper

Sluttresultatet er en løsning på problemstillingen som dekker behov for sosialisering og "den daglige samtalen". Gjennom analysering av data avdekket vi at samtaler og fellesområder var viktig for beboernes humør og følelser. Isolasjonen under utbruddet av Covid-19 gjorde at muligheten for dette ble liten. I tillegg kom det fram at mange av de eldre slet med selvtillit når det kom til fysisk møte med andre beboere. Denne boksen gir dem mulighet til å snakke med noen, enten det er en tilfeldig beboer eller frivillig, spesielt på kveldstid da behovet var størst. 

For mer informasjon om løsningen, se link for sluttrapport. 

Publisert 9. mars 2020 14:59 - Sist endret 9. juni 2020 16:26