Interra

Deltakere i forbrukersamfunnet befinner seg i et mylder av bekymringfulle tall og målinger fra flere mediekanaler. Det kan gjøre det vanskelig å naviere seg frem til råd og anbefalinger som kan gjøre en forskjell i hverdagen.

Gruppemedlemmer: Daniel Faour, Lina Holberg, Kristina Teigland, My Schultheiss, Maria Nystuen Roheim.

Fra venstre: Daniel Faour, Lina Holberg, Kristina Teigland, My Schultheiss, Maria Nystuen Roheim.

Innledning

Fokuset hos oss i Interra ligger på å gjøre det enkelt for deltakere i forbrukersamfunnet å gjøre kloden grønnere på et mer individuelt nivå. Vi vil jobbe med å tilgjengeliggjøre informasjon om gjennomførlige tiltak som kan bidra til å redusere brukerens klimaavtrykk.

Tema og målgruppe
Som tema for vårt prosjekt vil vi se på miljøproblematikk og potensielle tiltak. Slik situasjonen er nå, ligger det et stort potensial for individuelle tiltak innen klima. Grunnet miljøforverringens pressende problem, blir det også etter hvert vanskeligere for flere å overse situasjonen. Vårt hovedmål er å la enkle miljøtiltak gå fra gjøremål til nærliggende vane, gjennom å designe en løsning som kan motivere og engasjere flere til å delta. Vi sikter oss først og fremst inn på unge voksne mellom 20 og 30 år. Denne brukergruppen er mest aktuell da man ser at det generelt sett er unge som er mest åpne for forandring, og bekymret for miljøet . 

Problemstilling

Hvordan kan vi skape økt motivasjon rundt redusering av forurensning blant unge voksne?

Datainnsamling

Bilde av intervju med bruker
Intervju med bruker

I første runde med datainnsamling tok vi kontakt med en domeneekspert fra RE:ACT, for å kartlegge motivasjonen i målgruppen. I det første intervjuet fikk vi inntrykk av at mange er villige til å endre vaner, men at sperren for å gjøre mer først og fremst oppstår i mangel på informasjon. I tillegg forhørte vi oss om hva hun ser som de største utfordringene i dag, og hvilke tiltak en som enkeltperson enkelt kan gjøre i hverdagen. I tråd med dette ser det ut som at problemområdet vi snevrer oss inn mot er et område med store potensial for nye løsninger. Vi fikk gode innspill om hvilke områder vi bør fokusere på og samle inn informasjon om. Dette ga oss et godt grunnlag for å videre kunne begynne med brukerintervju.

Veien videre
Foreløpig er veien videre rettet mot datainnsamling og utvikling av problemstilling. Videre vil vi begynne en større iterasjon med datainnsamling, prototyping og evaluering. Datainnsamlingen vil fortsette med å intervjue et par brukere i målgruppen. Målet med disse intervjuene er å forhøre oss litt om hvilke klimatiltak de gjør i dag, og på den andre siden vaner som eventuelt kan komme i konflikt med miljøforbedring. Deretter håper vi at vi sammen med brukerne kan utvikle de første prototypene til en løsning som både kan møte brukeren og miljøet på best mulig måte.

Konsept

Konseptet bak problemstillingen vi tok for oss var å hjelpe brukeren til å redusere sitt klimafotavtrykk. Målet vårt er å lage en enkel og brukervennlig løsning som bidrar til å motivere brukeren til å gjøre diverse miljøvennlige tiltak, slik at brukeren reduserer klimafotavtrkket sitt på et individuelt nivå.

Milepæler og plan

Tabell over milepæler
Tabell over milepæler og plan

Prototyping

I denne fasen av prosjektet har vi kodet (sortert) innsamlet data vi har fått gjennom datainnsamlingsmetoder med både brukere og domeneekspert. Vi fant fort ut av at miljø og klima er et svært bredt tema som kan gjøre det vanskelig å lande på et problemområde vi skulle løse. Gjennom analysefasen kom vi frem til at vi ville fokusere på å gjøre det enklere for brukere å gjøre diverse gjennomførbare tiltak for å minske klimafotavtrykket på et individuelt nivå. Måten vi startet prototypeprosessen var å be alle i gruppen å lage hver sin low-fidelity prototype til problemstillingen vi fant og så gjennomgå dem felles for å velge hvilken vei vi skulle gå videre.

Et eksempel på et av low-fidelity prototypene:

Prototype 1 - Miljøscanner
Illustrasjon av et av de lav-oppløslige prototypene

Denne prototypen går ut på en brukerinteraksjon hvor man scanner strekkoder på diverse produkter, og så få en feedback gjennom lyssignaler som uttrykket i hvilken grad produktet hadde en dårlig innvirkning på miljøet.

Grunnen til at denne løsningen ble sett bort ifra er hovedsaklig det at det blir vanskelig å lage et system som avgjør om produktet er bra eller dårlig for klimaet. Det er aspekter som måten brukeren interagerer med systemet på vi tok med videre til vår endelige prototype, som blant annet måten brukeren scanner noe for å få en feedback.

Lodding av RFID-sensor
Her loddes RFID-leser vi bruker til endelig løsning

Etter mye trial of error og evaluering av tidligere lav-oppløslige prototyper har vi kommet med en endelig og mer fullstendig prototype av løsningen vår. Vi eksperimenterte mye med det materielle av prototypen slik at den skulle være fin å se på, og ikke minst lesbar av brukeren. Målet vårt med denne prototypen er jo nemlig det at brukeren skal forstå hvor lett det er å bruke den, slik at prototypen har størst mulig effekt.

Den endelige prototypen gir brukeren oppgaver gjennom et spinnehjul som lander på et tall. Hvert tall har et tilsvarende kort med unike tiltak (oppgave), beskrivelse over hva tiltaket gjør for kloden, og antall poeng man får for å gjennomføre det. Når man har gjennomført oppgaven sin så scanner man først et personlig kort/objekt (som signaliserer systemet hvem som har utført oppgaven) og så selve oppgavekortet. Systemet responderer til brukerens input ved en LED-ring under bildet av kloden som lyser opp kloden med antall poeng man har. Ikke minst så er det om å gjøre å få mest poeng mellom brukeren og partneren som gir et lite hint av gamification i løsningen.

Bilde av endelig løsning
Bilde av endelig løsning
Prototypevideo som viser prototypens materielle og funksjonelle aspekter i dybden:
Av Kristina Teigland, Daniel Faour
Publisert 2. mars 2020 13:41 - Sist endret 10. juni 2020 06:15