Anemone

Bildet kan inneholde: rektangel, skrift, merke, logo, grafikk.

Unge voksne er en av gruppene som har blitt mest rammet av koronapandemiens konsekvenser med tanken på ensomhet. Vi ønsker derfor å gi brukerne en mulighet å lette på ensomhetsfølelsen ved å gi dem noe å ta vare på.  

Gruppemedlemmene

Bilde av de 5 gruppemedlemmene i Anemone.

Fra venstre til høyre: Hoang Mu, Bahar Riazi, Fredrik Koppelow Eliassen, Attila Setalo, Henryette Johanne Aaby-Setten.

Vår visjon

Vi har tatt utgangspunkt i at målgruppen skal få en mindre ensom hverdag ved at de kan ha et kjæledyr å bry seg om. Unge voksne bor ofte i leiligheter som kan ha forbud eller begrensninger mot å ha levende kjæledyr. De har også færre økonomiske midler til å betale kostnadene som ofte kan følge av dette. Dermed ønsker vi å gi en mulighet for et billigere alternativ som fortsatt kan gi samme gledesfølelse som et levende dyr. 

Målgruppe

Ettersom det stadig er flere unge voksne som opplever en økt følelse av ensomhet, tenkte vi at dette kunne vært en relevant målgruppe. Vi tenker å fokusere på unge voksne i alderen 18-30 som bor alene. 

Datainnsamlingsmetoder

For å få vite mer om målgruppens holdning til ensomhet, gjennomførte vi først en anonym brukerundersøkelse om temaet hvor vi hadde totalt 7 deltagere. Med fokus på kvalitativ data har vi gjennom hele prosjektperioden holdt flere fokusgrupper med 3 faste brukere. Disse brukerne har hjulpet oss blant annet med å gi ideer om funksjonalitet samt evaluering av prototypene våres.

Senere i prosessen har vi også tatt i bruk dagbøker fra brukerne våre som en form for indirekte observasjon av sluttproduktet i naturlige omgivelser, altså riktig produktkontekst. 

Prototypene

Bilde av den første prototypen vår (rolle).

Prototype av rolle 

Den første prototypen vår er en detaljert skisse / tegning lagd av gruppemedlem Hoang Mu som gir en oversikt over hvilke funksjoner vi avklarte gjennom brukernes behov fra den første fokusgruppen vår. Ved å vise fram de forskjellige måtene P4L og brukeren kan interagere med hverandre, viser tegningen hvilken rolle P4L vil ha i livet til brukeren. 

 

Bilde av den andre prototypen vår (form) - foran.
Bilde av den andre prototypen vår (form) - fra siden.
Bilde av den andre prototypen vår (form) - bak.

Prototype av look & feel (form) 

Med neste prototype ønsket vi å undersøke den nøyaktige størrelsen og utseende til P4L. Vi brukte aluminium, samme materiale som vi planlegger for sluttproduktet, for å gi samme materiell følelse og prøve oss på utformingen. Vi brukte nøyaktige mål for å sørge for at både Arduino Uno og breadboardet kan få plass i formen. 

Prototype av implementasjon

Etter den forrige prototypen sentrert på look & feel bestemte vi oss for å kaste oss inn i implementasjons-delen. Vi visste allerede hvilke funksjoner vi ønsket takket være den tidligere rolle-prototypen, så vi kjøpte de nødvendige komponentene og kom i gang. Vi holdt på med implementasjonen i lang tid, og den gikk ut på flere mindre kode-prototyper som hver for seg utforsker alle komponentene til sluttproduktet. Disse prototypene er lagt ut i GitHuben vår som .ino-filer (les README.md for mer informasjon). 

P4L